Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
IOptron MiniTower #8300 od srodka DIY
#1
Witam serdecznie

Chcialbym zaprezentowac w ponizszym watku co bardziej wartosciowe informacje na temat montazu IOptron MiniTower # 8300.
Zeby uproscic nomenklature i numery zamierzam dalej odowlywac sie do tego montazu poprzez uzycie slowa Minitower lub krotko, skrotu "MT".

Blizsze szczegoly, oficjalne dane technicznine na temat MT mozna znalezc na stronie producenta. Skad tez pochadza ponizsze fotki:

http://www.ioptron.com/index.cfm?select=...ca95974f1a

[Obrazek: MT_thumbnail.jpg]

[Obrazek: case.jpg]

[Obrazek: dualsetup.jpg]

Zamiarem moim w tym watku jest pokazanie tego czego na stronie producenta nie ma oraz obalenie wszelkich tabu zwiazanych z MT.

Dlaczego moj wybor padl akurat na ten model  ?
Otoz potrzebowalem solidnego, mobilnego montazu do osberwacji balkonowych i rodzinnych wypadow na grillo-obserwacje pod chmurka.
Majac wczesniejsze doswiadczenia z zestawami typu ETX czy Nextar postanowilem zakupic montaz o nastepujacych cechach:

- mobilne goto do obserwacji
- uniwersalnosc (mozna zamontowac rozne teleskopy)
- solidnosc (mniej plastikowej mechaniki)
- przyzwoita cana

Po wielu analizach wybor padl na w/w montaz, ktory posiadam juz od ponad roku. Wykonalem nim kilkadziesiat godzin udanych obserwacji roznymi teleskopami i w roznych warunkach.
Dysponujac takim bagazem doswiadczenia postanowilem, ze musze sie nim podzielic z innymi.

Mam zamiar stopniowo opisywac wszelkie pomocne rozwiazania, usprawnienia, dobre i zle cechy tego monta. Zamierzam tez wskazywac lub podpowiadac propozyjce potencjalnych projketow modernizacyjnych. Niketore z nich wykonalem/wykonuje lub wykonam sam. Zalezy mi aby wskazac potencjal tworczy, obszary w ktorych milosnicy tuningowania sprzetu znajda cos dla siebie.

Od razu powiem, ze mimo wszystko uwazam MT za dobry zakup. Chcialbym jednak aby czytajacy sam wyciagnal wniosek czy warto to urzadzenie inwestowac czy nie.

Zycze milej lektury.
Odpowiedz
#2
Ciekawsze cechy montazu - te jawne i mniej jawne:

Tryb pracy AZ lub EQ

Jak widac na zalaczonych obrazkach montaz standardowo sprzedwany jest jako AZ (azymutalny) lecz jego kontroler setup umozliwia uruchomienie go w trypie pracy AZ i EQ. Tryb EQ ma sens jedynie gdy zastosujemy do tego monta wedge. Producent IOptron nigdy nie wlaczyl w swojej ofercie wedge'a. Wykonuja go za to inne domorosle firmy (w stylu naszego Astrokracha) ale za jakies zupelnie chore pieniadze, zbyt duze w stosunku od ceny samego montazu.

Tutaj od razu wskazuje na mozliwosc przyszlego projektu ATM polegajacego na dopasowaniu jednego z istniejacych na rynku wedge'ow pochodzacych z teleskopow firm Meade lub Celestron. Nowe wedge Meade lub Celestron pochodzace z teleskopow SC 8" lub 10" mozna dostac za okolo 300-600 PLN wliczajac koszta przesylki i clo. Dopasowanie ich polegaloby na znalezieniu sposobu przemocowania tych wedge to statywu i glowicy MT. Projekt jak widac wylacznie mechaniczny. Uwazam, ze gra warta jest swieczki. Bo z EQ mozna by sie rzucic na astrofoto.

Dual setup

Jak widac na zalaczonych obrazkach montaz moze pracowac w trybie dual setup. Jest to bardzo fajna wlasciwosc tego monta polegajaca na tym, ze z jednej strony mozemy do wyboru podlaczyc przeciwwage albo dodatkowe siodelko pod jaskolczy ogon drugiego telepa. Przydaje sie to np. podczas obserwacji Slonca, gdy jeden teleskop pracuje np na Halfa a drugi z klasycznym filterm szklanym.
W trybie EQ widzialbym wykorzysatnie tej opcji do autoguidingu.


Guiding i Focuser.

Kontroler montazu posiada molzliowosc podlaczenia i obslugi programowej autoguidera oraz focusera. Tutaj warto wspomniec ze obslugiwany tryb guidowania to MEADE RS232. Niestety nie mozna podlaczyc tutaj guidera z wyjsciami w standardzie SBIG lub innego pracujacego w kluczu linii (przerwa/zwarcie). Guider w Minitower oblsugiwany jest przez port RS232 i oczekuje rozkazow korekcji wydawanych jako komendy. Firma IOptron dlugo zlewala jakiekolwiek akcesoria do tego montazu ostatnio jednak pojawil sie adapter umozliwiajacy podlaczenie guidera z wyjsciami typu SBIG.

Jesli idzie o focuser to jest z nim ten sam problem co z guiderem, Firma IOptron przebakuje cos od ponad roku, ze focuery pojawia sie w sprzedazy ale poki co cisza. Tutaj wskazuje od razu na mozliwosc ciekawego projektu ATM' owego, ktory polegalby na wykonaniu we wlasnym zakresie adaptera do autoguidera i focusera do tego montazu. Jezyk komend w standardzie Meade RS232 jest ogolnie dostepny.
Mozna nawet podlaczyc sie jakims programem do osblugi modemow telefonicznych z palca wpisywac komendy do montazu i obserwowac uzykowane odpowiedzi (zakladajac ze protokol przwiduje komunikacje w 2 strony). Wykonanie urzadzen elektronicznych wysylajacych te komendy w zaleznosci od nacisnietego guzika albo zwartej/rozwartej linii nie wydaje sie byc bardzo skomplikowane. Ponadto na rynku powinny wystepowac gotowe urzadzenia pracujace w tym standardzie. Wowczas projekt polegalby na ich dopasowaniu elektrycznym do montazu MT. Uwazam, ze bardzo ciekawa propozycja projektu dla amatora astro i milosnika elektroniki zarazem.

GPS

MT standardowo wyposazony jest w GPS. Mam kilka zastrzezen tchnicznych co do wykonania tej funkcjonalnosci w MT. Pierwsze to zbyt powolna praca. Odczyt danych z satelitow trwa zbyt dlugo. Czasem szybciej mozna sprawdzic swoja pozyjce na IPonie i wklepac ja w setup kontrolera nizli czekac az wbudowany w mont GPS cos odczyta. Kolejna sprawa to jakosc polaczen w konektorach modulu GPS wewnatrz montazu. Wtyczki modulu GPS maja tendencje do obluzowywania sie i rozlaczania w czasie transportu i codzinnej ekspolatacji.

Ciekawycm projektem ATM byloby opracowanie jakiejs metody na bardziej trwale zamocowanie konektorow. Jak rowniez przyspieszenie dobioru sygnalu satelitarnego poprzez zastowanie zewnetrznej anteny na szczycie montazu. Rowniez jakies modyfikacje istniejacego GPS powinny pomoc (np przeniesienie go w miejsce montazu gdzie nie bedzie tak mocno osloniety przez metalowe elementy MT. Generalnie jednak GPS dziala i jesli tylko zapanuje sie nad jego niedociagnieciami technicznymi mozna wygodnie korzystac z jego dobrodziejstw.
Temat rowniez rozwojowy i ciekawy dla milosnika astro i elektroniki.
Odpowiedz
#3
Kasowanie luzow w osi ALT.


Do osi ALT dobieramy sie od tej strony MT od ktorej mocuje sie przeciwwage albo 2 teleskop do pracu w dual setup. Potrzebujemy do tego maly srubokret i metryczne klucze imbusowe o rozmiarach 2, 2.5. 4.

Zaczynamy od odkrecenia reka pierscienia sprzegla osi ALT.


[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9056;image]


Nestepnie nalezy odkrecic cztery sruby pokrywki (miejsca srub) zaznaczone czerwono. Odkrecona pokrywka odsunie sie nie co ale nadal beda ja trzymaly kabelki od silnikow, komory baterii i modulu GPS. Niektore wtyczki sa identyczne, bardzo goraco polecam aby oznaczyc sobie wtyczki w jakis sposob aby potem je polaczyc prawidlowo.

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9048;image]

Po odlaczeniu scianki bocznej przekladnia slimakowa osi ALT objawia sie w calej okazalosci. Tutaj warto wspomniec ze zebatka jest wykonana ze stali zas sam slimak jest najprowadopodobniej wykoany z brazu (nie jestem pewien czy to braz czy jakis rodzaj jasnego mosiadzu). Moment obrotowy z silnika na slimak przekladany jest poprzez kilka plastikowych kolek zebatych. Mocowanie slimaka rowniez jest wykonane z plastiku. Nie jest to najlepsze rozwiazanie glownie dlatego ze plastik jest dosyc elastyczny i przy wiekszym ociazeniu mocowanie slimaka i sam slimak bedzie nam sie przesuwal (wzdluz strzalki niebieskiej na ponizszym rysunku ) powodujac luz w osi. Wyglada na to ze konstruktor MT przewidzial to zdarzenie i zamaontowal dociski regulacyjne (na obrazku oznaczone czerwonymi prostakatami). Dociski spelniaja swoja role o ile zostaly prawidlowo dokrecone i zabezpieczone przed samoodkrecaniem.
Tych czynnosci na etapie skladania montazu juz nie dopilnowano.

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9046;image]

Jak nie trudno sie domyslec cala regulacja luzow (wykosowanie ich do zera) polega na wyregulowaniu oznaczonych zaciskow. Warto to robic z zalozonym teleskopem po drugiej stronie osi ALT. Wowczas bedziemy mieli pewnosc, kiedy luzy definitywnie ustepuja. Prosze zwrocic uwage, ze pod srubke kazdego z zaciskow podlozylem podkladke sprezysta. Opisywana modyfikacje wykonalem ponad pol roku temu. Montaz przezyl od tego czasu kilka obserwacji o podroz w bagazniku samochodu ponad 2.5 tys KM. Luzy nie powrocily jak dotad.
Rozwiazanie choc w sumie banalne uznaje za sprawdzone i skuteczne.


Załączone pliki Miniatury
           
Odpowiedz
#4
Kasowanie luzow w osi AZ

Luzy w osi AZ wystepuja z podobnych powodow konstrukcyjnych co w osi ALT. Do problemu zabieramy sie uzywjac tych samych narzedzi oraz wykonujac podobne kroki co w opisie powyzej. Dodatkowo potrzebny bedzie nam klucz nastawny. Najpierw musimy odkrecic pokrywke bocznej scianki MT i odlaczyc konektory od plytki z elektronika. Uwage skupiamy nastepnie na duzej nakretnce mocujacej os AZ

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9050;image]

Nakretka zakontrowana jest malym imbusem. Trzeba go najpierw poluzowac a potem kluczem nastawnym odkrecic nakretke.
Srednica nakretki to dokladnie 26mm.

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9052;image]

Pod nakretka umieszczone jest lozysko stozkowe o oznaczeniach 32004x HRB.
Lozysko daje sie latwo sciagnac gdy zostanie lekko podwazone srubokretem. Po calej operacji montaz daje sie latwo rozdzielic na dwie czesci:
podstawe i gorna czesc montazu z osia ALT.

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9060;image]

Jak widac na pozniszym obrazku podstawa rowniez posiada lozysko. Jest ono nieco wieksze od porzedniego (niestety nie spisalem symboli - do tematu jeszcze wroce)

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9058;image]

Jak wczesniej wspomniano kasowanie luzow odbywa sie na tych samych zasadach co w osi ALT. Pod sruby podkladamy podkladki sprezyste, regulujemy dociski i problem z glowy.
Prosze zwrocic uwage na niebieska strzelke. Wskazuje on na polozenie enkodera w silniku AZ. Enkodery sa dosyc luzno zamontowane w tym montazu. Bardzo latwo je uszkodzic.
Przede wszystkim trzeba uwazac aby sie nie przesunely bo montaz zacznie nam wariowac w trakcie pracy systemu goto.

[Obrazek: 581_08_09_10_7_18_26.jpeg]


Załączone pliki Miniatury
               
Odpowiedz
#5
Silniki, przekladnie, lozyska, smarowanie

Temat jest dosyc obszerny i bede nad nim pracowal stopniowo ukatualniajac ten watek.

W osi AZ i ALT zastoswano te same silniki na prad staly 12V wysterowywane przy pomocy PWM i enkodera. Takie same rozwiazanie jest zastosowane w montazach ETX (Meade) i Nextar (Celestron). Enkodery uzyte w silnikach MT maja taka sama rozdzielczosc jak klasyczne enkodery w myszce PC z kulka. Nie liczylem jeszcze wszystkich przelozen i rozdzielczosci. Nie jest to priorytetowy cel dla mnie ale zrobie sie za to w odpowiednim czasie i zaktualizuje opis. Poki co chcialbym zwrocic uwage na kilka spraw nieco innego typu ale rowniez dotyczacych poruszanego tematu.

Jak widac na fotkach silnik i slimak zamkniety jest w jeden uklad mechaniczny i calosc zamocowana jest do obudowy montazu na zawiasie. Docisk slimaka do zebatki odbywa sie poprzez sprezyne (1sza fotka, czerowna strzalka wskazuje paluch sprezyny). Onzacza to, ze nie mamy (tak jak w innych montazach) stalego nacisku slimaka na zebatke, ktory daje sie regulowac tylko poprzez docisk srubkami. Zastsowano tutaj cos w rodzaju prymitywnego sprzegla, ktore samo reguluje nacisk i w pewnym stopniu tez luzy. Jak wiadomo sprezyna dociska slimak jak najblizej zebtaki ale wytrzyma tylko jakis umowny nacisk i "pusci", odksztalci sie gdy montaz ulegnie przeciazeniu (np - w skutek zablokowania danej osi podczas prowadzenia). W sytuacji takiej slimak przeskoczy o killka zabkow po zbetace ale nie zniszczy jej (przynajmniej nie do razu). Dodatkowo uklad elektroniczny sterowania silnikami zawiera przeciazenie pradowe, tzn ze przy zwiekszonym (np wskutek zablokowanie osi) poborze pradu zasilanie do silnika zostanie odciete. Takie dwa wzajemnie uzupelniajce sie rozwiazania uznalem za bardzo interesujace, ktorym warto poswiecic kilka slow.


[Obrazek: 581_09_09_10_6_46_52.jpeg]


Prosze zwrocic uwage na wtyczki.
Duza wtyczka to enkoder (2 kabelki na nadawanie , 2 kabelki na odbior)
Mala wtyczka to zasilanie silnika 12V

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9064;image]

Kolejny temat, na ktory chcialbym zwrocic uwage to enkodery. Jak widac na obrazkach, enkodery mocowane sa w obudowie silnika jako osobny, rozdzielny modul. Niestety tutaj producent nie dopilnowal sprawy z tym mocowaniem bo nie jest one trwale. Chodzi o to, ze sam modul enkoderow jest najzwyczajniej wsuwany w odpowiedni otwor i to wszystko. Nie ma kompletnie zadnego zabezpiecznia przed samoistnym wysunieciem. Jesli montaz dziala to oznacza ze enkodery siedza na swoim miejscu ale naprawde nic poza jakimis minimalnymi silami wynikajacymi z tarcia i grawitacji ich tam nie trzyma.

Na zdjeciach ponizej widac enkoder wysuniety (czerwona strzalka):


[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9066;image]


i prawidlowo osadzony (scianka modulu enkodera powinna byc na tym samym poziome co scianka obudowy silnika).

[Obrazek: index.php?action=dlattach;topic=17898.0;...9068;image]

Sprawe mozna rozwiazac na 100 sposobow. Mozna podkleic jakis kawalek plastiku, zrobic mala zapadke plastikowa,
wywiercic dziurke w plastikowej obudowie silnika i wkrecic mala srubke, ktorej leb zablokuje modul enkodera ...etc

Chce tylko zwrocic uwage, ze ten problem to cos w rodzaju tykajacego zegara odliczajacego czas kiedy montaz nam z w opisanego powodu zwariuje. Jest to pierwsze, potencjalne zrodlo problemow jakie w trakcie intesnyswnego uztkowania moze sie przytrafic. Rozwiazanie wydaj sie byc banalne. Naprawde warto pokusic sie o rozwiazanie problemu za wczasu.

Przekladnie slimakowe obydwu osi MT sa posmarowane czyms co przymina zwykly smar lozyskowy (Polskie LT-4).
Podczas zimowych obserwacji jeszcze nie mialem zadnych problemow zwiazanych z mechanika smarowania montazu ale wiesc internetowa glosi ze smar ten jest marnej jakosci.
Zrobilem male testy dla probki tego smaru w zamrazarce (ok -20 st.C). Smar troszke zgestnial ale nadal byl dosyc plastyczny- moim zdaniem nadal spelnial swoje zadanie.
Pewnie wymienie go na jakis lepszy ale poki co nie widze w nim nic na tyle zlego zeby trzeba ago od razu wymieniac. Poza tym na obserwacje ponizez -20 C na razie sie nie
zanosi Smile.

Jest niestety troche pracy do wykonania jesli idzie o smarowanie plastikowych kolek wewnatrz przekladni silnika bo znow producent sprawy nie dopilnowal. Gdy rozebralem montaz bylem zaskoczony faktem, ze wszystkie plastikowe zebatki silnika pracuja na sucho !!!!! Pojawil sie nawet na nich drobny pyl plastikowy (najp. wskutek scierania sie zebatek). Sprawe rozwiazalem w prosty sposob, bo posmarowalem zebatki smarem silikonowym przeznaczonym do plastikow. Ku mojemu zaskoczeniu montaz po zlozeniu zaczal pracowac zauwazalanie ciszej i bardziej plynnie. To kolejna modernizacja, ktorej zachecam poswiecic nieco uwagi. Przy doborze smaru zwroccie tylko uwage aby nie byl to smar zbyt lepki, nie wchodzil w reakcje z plastikiem albo metalami kolorowymi i zeby pracowal w jakichs rozsadnych tempreturach ponizej 0C. Zwykle smary syntetyczne oparte na teflonie lub silikonie (np te stosowane w mech. optycznej, modelarstwie) spelniaja opisane warunki.


Załączone pliki Miniatury
               
Odpowiedz
#6
Lozyska w MT sa tematem, ktory w moim przypadku czeka na swoja kolej. Absolutnie nie mam poki co z nimi zadnych problemow ale jako, ze sa produkcji chinskiej (nazwa producenta: HRB)
wszystkiego nalezy sie spodziewac Smile Wyczytalem na forum MT rozne opinie o tym, ze lozyska HRB sie blokuja, ze wykonane sa z zbyt miekkiego metalu i szybko bieznie sie wycieraja,
ze rdzewieja od wilgoci zlapanej na obserwacjach.

Uzytkownicy polecaja wymienic lozyska w MT na inne, lepszej jakosci (np z firm KOYO, NACHI, SKF, FAG, TIMKEN). Zagladalem na polskie strony hurtowni.
Wymiana nie wydaje sie byc zbyt kosztowna. Na przyklad komplet lozysk firmy KOYO (2xALT i 2 x AZ) powinien zamknac sie w okolicach 100 PLN
(bazujac na cenach z 09/12/2010 z hurtowni www.stozek.pl)

Dla przyszlej potrzeby i potomnosci warto podac typy i modele lozysk uzywanych w obydwu osiach

Do rzeczy:

W MT zastsowano lozyska stozkowe (ang. taper bearing) o oznaczeniach 320xxx.
Lozyska serii 320xxx to seria precyzjnych lozysk stosowanych w obrabiarkach albo elementach gdzie wymagana jest dokladnosc obrotu.
HRB to juz wspomniany Chinski producent lozysk. Lozyska 320xxx sa bardzo popularne i mozna bardzo czesto znalezc je jako czesci zamienne w niektorych markach samochodow.



W MiniTower osi ALT mamy dwa lozyska stozkowe:

1sze od strony dovetaila (symbol: 32005x HRB),
2gie od strony przeciwwagi lub telepa w dual setup (symbol: 32005x HRB)

Rozmiary 32005X wg katalogu HRB:

d (srednica wew, otwor wew) =25mm
D (srednica zew) = 47mm
T (calkowita grubosc lozyska) = 15mm
ISO355 (kod rozmiaru) = 4CC

w MiniTower w osi AZ mam rowniez dwa stozkowe ale o roznych rozmiarach (wiekszej i mniejszej srednicy otworu)

1sze, gorne, mniejsze, zaraz pod sruba mocujaca os AZ (symbol: 32004x HRB)
2gie, dolne, wieksze, nad zebatka przekladni slimakowej AZ (symbol: 32005x HRB)

Rozmiary 32004X wg katalogu HRB:

d (srednica wew, otwor wew) =20mm
D (srednica zew) = 42mm
T (calkowita grubosc lozyska) = 15mm
ISO355 (kod rozmiaru) = 3CC


Dane szczegolwe w zalaczonym katalogu HRB

http://www.hrb-bearings.com/taper_roller...ture1.html


Załączone pliki Miniatury
           
Odpowiedz
#7
Jak szybko i precyzyjnie ustawic montaz i przygotowac GOTO do pracy.

1. Ustawic teleskop w pozycji startowej (Park position). Montaz skierowany na POLUDNIE (zgodnie ze strzalka na obudowie, tak precyzyjnie jak sie tylko da)
Teleskop ustawic aby patrzyl w Zenith. (uwaga - nie mylic z ustawieniami home position w montazach ETX i Nextar - tam ustaiwamy inaczej...)

2. Wypoziomowac montaz (zgodnie do tego co pokazuje libelka na obudowie MT)

3. Zakontrowac wszystkie sprzegla, sparwdzic jeszcze raz libelke i ew. poprawic poziomowanie.

4. Wlaczyc montaz, zaczekac kilka min az pojawi sie na kontrolerze napis GPS-OK. Po pojawieniu sie GPS-OK przechodzimy do punktu 5.

Jesli nie chce nam sie czekac lub GPS-OK sie nie pojawil, mozemy koordynaty wklepac recznie.
Wymagane sa wowczas nastepujace czynnosci:

1. Naciskamy klawisz [MENU]
2. Wybieramy [SET UP CONTROLLER] i naciskamy [ENTER]
3. Wybieramy [SET UP LOCAL TIME] i naciskamy [ENTER]
4. Ustawiamy obecna date, godzine, oraz czas/letni zimowy:
   DAYLIGHT SAVINGS TIME ustawione na [Y] oznacza czas letni
   DAYLIGHT SAVINGS TIME ustawione na [N] oznacza czas zimowy
5. Wszystkie operacje zatwierdzamy klawiszem [ENTER]
6. Wybieramy nastepnie [SET UP OBSERV. SITE] i naciskamy [ENTER]
7. Ustawiamy LONGITUDE w formacie: XX(d)-YY(m)-ZZ(s)
8. Ustawiamy LATITUDE w formacie: XX(d)-YY(m)-ZZ(s)
9. Ustawiamy strefe czasowa w minutach. Musimy podac
   czy jest to ilosc minut, ktora trzeba odjac od UTC (Mi. behind UT)
   czy ilosc minut, ktora trzeba dodac do UTC (Mi. ahead UT).
 
  Dla przykladu, ustawienie dla polski bedzie nastepujace:

  60 Mi. ahead UT  

Uwaga; Jesli czekamy za dlugo a napis GPS-Ok sie nie pojawia oznacza to, ze
najprawdopodbniej mamy klopot z rozlaczonymi/nie docisnietymi kabelkami od GPS.


5. Jesli w koncu dostalismy napis GPS-OK nalezy rozpaczac procedure Star Alignment.
W trybie AZ star alignment dziala maxymalnie dla 2 gwiazd, zawsze wybieranych z listy dla przeciwnych kierunkow nieba.


I to wszystko mozna obserwowac
Odpowiedz
#8
No dobrze... Gdybym go kupił / w TS kosztuje 879 euro / a absolutnie nie interesuje mnie grzebanie w nim - jak go oceniasz w perspektywie czasu. Może mam mylne odczucie, że to i owo trzeba na starcie czy z biegiem eksploatacji koniecznie poprawiać : luzy, podkładki sprężyste i kilka innych spraw które opisujesz...

Czyli szersze rozwinięcie dobrych i złych cech tego montażu - co nadmieniłeś w pierwszym poście.

Walizeczka b. zgrabna, czy w prawym górnym rogu jest przeciwciężar? Masa? W moim przypadku chciałbym na nim powiesić SCT 6" ale oczywiście to pierwsza przymiarka...trzeba byłoby sprzedać to co mam i drugie tyle dołożyć... :-\

Smile


Odpowiedz
#9
Uwazam, ze drobne usprawnienia sa konieczne (luzy, zablokowanie enkoedrow zeby nie wypadaly, update firmware... etc). Nie jest to montaz gdzie wszysto smiga bez zarzutu bez konca. Ale jak widac z opisow poziom trudnosci tych "koniecznych usprawnien" jest raczej malo skomplikowany. Wiekszosc z nich trzeba zrobic raz i mozna o problemie zapomniec na zawsze albo na jakis b. dlugi czas.

Z perspektywy czasu i mimo pewnych niedorobek (ktore staram sie przedstawic) oceniam ten montaz bardzo pozytywnie ( w skali 1 do 5, dalbym mu 4). Jest to najbardziej solidny (mobilny) mont ALT/AZ z goto z jaki kiedykolwiek widzialem. Co do precyzji samego go to tez nie mam zastrzezen.



Co do walizki to jest ona wykonana pancernie ale i wazy sporo. W srdoku jest przeciwwaga, os przeciwwagi, dodatkowe siodelko do telepa, zasilacz, kabel do zapalniczki 12V, kontroler goto.

Co do nosnosci , najlepiej poczytaj forum:


http://tech.groups.yahoo.com/group/ioptr...=257232292
i cloudy nights dla rownowagi propagandowejSmile

Widzialem zdjecia gdzie ludzie wieszali duzo wieksze telepy niz 6".
Moim zdaniem  6" to z placem w nosie
Odpowiedz
#10
Dzięki...! ...na mnie też sprawia wrażenie najbardziej solidnego i kompaktowego montażu Alt/Az z goto.

W moim przypadku nie byłby intensywnie eksploatowany / częściej obserwuję syntą 10" /, a dla potomności  Big Grin lepszy byłby ten system, gdy położenie wyciągu okularowego nie zmienia orientacji - co jest istotne przy patrzeniu szczególnie przez nasadkę bino ...

Jak sądzisz, te plastikowe kółeczka zębate odwalą dobrą pracę...?  Big Grin Ciekawe są uwagi odnośnie zużywania się tych kółeczek w związku z brakiem smaru...

Z fotek wynika, że pilot się zdejmuje z korpusu; jak "chodzą" przyciski ? Lekko? Pytanie banalne ale np. jeden czeski użytkownik NexStar SE narzekał na toporność wciskania...

Nogi statywu mają 1,5 cala. Na scope city zauważyłem też droższy, z dwucalowymi nogami. Nie wiesz przypadkiem, czy chodzi tylko o zwiększenie nośności poprzez te nogi i za to płaci się znacznie więcej, czy są tam dalsze "novinky" ?


Smile



Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości