Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
STS-127
#1
[Obrazek: 81d180cd3373bd3a.jpg]
Logo misji STS-127


Będzie to 23 misja najmłodszego z floty wahadłowców – Endeavoura. Planowany start ma się odbyć 13 czerwca 2009 z platformy LC39A . Lądowanie KSC 28 czerwca 2009. Oczywiście daty mogą ulec zmianie. Głównym celem misji jest dostarczenie: Kibo Japanese Experiment Module Exposed Facility (JEM EF), Kibo Japanese Experiment Logistics Module - Exposed Section (ELM-ES), Spacelab Pallet - Deployable 2 (SLP-D2), Integrated Cargo Carrier - Vertical Light Deployable (ICC-VLD), DRAGONSAT Payload. Zostanie także dowieziony członek ekspedycji 19 Timothy Lennart Kopra i odwieziony członek ekspedycji 18 Koichi Wakata. Czas trwania misji-15 dni.

Załoga:
[Obrazek: 0934783dbb7a6452med.jpg]

Dowódca:
Mark L. Polansky (USA) NASA będzie to jego 3 lot.
Urodził się 2 czerwca 1956. Pan Polansky odwiedzał już ISS dwa razy  podczas misji STS-98 i
STS-116. Leciał wtedy z znaną nam wszystkim członkini ekspedycji 14 Sunitą Williams Wink.
[Obrazek: b779aac00e07bc10.jpg]

Pilot:
Douglas G. Hurley (USA) NASA będzie to jego 1 lot.
[Obrazek: 2cc13dd9036467d9.jpg]

Specjalista misji:
Christopher J. Cassidy (USA) NASA będzie to jego 1 lot.
[Obrazek: 0248dc4108ee806e.jpg]

Specjalista misji:
Thomas H. Marshburn (USA) NASA 49 lat, będzie to jego 1 lot.
Urodził się 29 sierpnia 1960 w Statesville, stan Karolina Północna. Jest doktorem medycyny
[Obrazek: b78bc95743d67e35.jpg]

Specjalista misji:
David A. Wolf (USA) NASA 53 lata, będzie to jego 4 lot.
Pan Wolf postawił już swoją stope na świętej pamięci stacji MIR(STS-86) , a także był już na ISS (STS-112). Brał też udział w programie Spacelab Life Science  lecąc pierwszym wahadłowcem NASA Columbią. Jest więc bardzo doświadczonym astronautą.
[Obrazek: ea6d39297f3f18e4.jpg]

Specjalistka misji:
Julie Payette ( Kanada) CSA, będzie to jej 2 lot.
Julie Payette urodziła się 23 października 1963. Jest to jedyna przedstawicielka płci pięknej , należy do kanadyjskiego korpusu astronautów. Odwiedzała już ISS podczas misji Discovery STS-96.
[Obrazek: 1e1ff6895f971c7e.jpg]


Brakujący członek ekspedycji 19
Specjalista misji:

Timothy Lennart Kopra (USA) NASA, będzie to jego 1 lot.
Urodził się  9 kwietnia 1963. Podpułkownik lotnictwa, inżynier
[Obrazek: e2035ca37e5af01b.jpg]

Odwieziony członek Ekspedycji 18
Koichi Wakata ( Japonia), 3loty
[Obrazek: e9734bd879ea9901.jpg]


Ładunek:
[Obrazek: 7205dfe86845a0damed.jpg]
-Kibo Japanese Experiment Module Exposed Facility (JEM-EF)
Exposed Facility- dosłownie z angielskiego odsłonięta instalacja, jest ona przymocowana do Pressurized Module (PM) za pomocą specjalnego złącza EFBM . JEM-EF Wygląda trochę jak taras, będą na nim umieszczane ładunki z materiałem doświadczalnym. Dzięki temu ładunek będzie mógł zaznać warunków panujących w otwartej przestrzeni kosmicznej np. silne promieniowanie kosmiczne, temperatura itp.
[Obrazek: a4c38fd6c8b4ce14.jpg]
Exposed Facility: Tsukuba Space Center (TKSC)

Kształtem przypomina prostopadłościan, jego wymiary są następujące :
- szerokość 5 metrów
- wysokość 3,8 metra
- długość 5,2 metra
- masa 4,1 tony
Moduł pobiera 11 kW mocy o napięciu 120 Voltów prądu stałego (DC). Czas eksploatacji przewidziany jest na więcej jak 10 lat.
[Obrazek: e2cb5c783b12fb46.jpg]
Na zdjęciu przedstawione jest złącze EFBM od strony JEM-EF
[Obrazek: 568e93318c37b96amed.jpeg]
To samo złącze od strony PM .

Dzięki złączu EFBM dostarczana będzie energia elektryczna, chłodziwo, umożliwi ono komunikacje, transfer danych.
Część aktywna złącza znajduje się na PM, pasywna na EF.
Pod tym linkiem więcej szczegółowych danych.

-Kibo Japanese Experiment Logistics Module - Exposed Section (ELM-ES)
ELM-ES jest jedną z dwóch sekcji ELM- modułu zaopatrzeniowo-magazynowego.
ELM-ES dołączony będzie do JEM-EF za pomocą Payload Interface Unit (PIU) . ELM-ES  pełni funkcje logistyczne, może być odłączony od JEM-EF i powrócić na Ziemie na pokładzie Shuttla. Na swojej powierzchni może pomieścić trzy ładunki użyteczne .
Wymiary ELM-ES:
- szerokość 4,9 metrów
- wysokość 2,2 metra
- długość 4,1 metra
- masa 1,2 tony
-Maksymalny pobór mocy .1.0kW o napięciu 120Voltów  prądu stałego (DC)
Czas eksploatacji przewidziany jest na więcej jak 10 lat.
[Obrazek: 6ef522a587234db3.jpg]
ELM-ES
[Obrazek: ddaeebc24fad82df.jpg]
Szczegółowe informacje pod tym adresem.

-Spacelab Pallet - Deployable 2 (SLP-D2)
Jest to pozostałość po Spacelab- laboratorium wielokrotnego użytku wysyłane w przestrzeń kosmiczną na pokładzie wahadłowca. Laboratorium już niema prace wykonywane są na ISS.
Zostały natomiast palety zewnętrzne. Pierwsza z nich Deployable 1 została użyta podczas misji STS-123, Deployable2 zostanie wysłana właśnie teraz.
Palety mają kształt literki U  mogą być na niej zamontowane wszelkiego rodzaju instrumenty zewnętrzne Np. teleskopy.
[Obrazek: 0964f68cd3ceb887med.jpg]
Deployable1
[Obrazek: fcc1356c7e89fa84med.jpg]
Jak widać kształtem idealnie wpasowuje się w ładownie wahadłowca.

-Integrated Cargo Carrier - Vertical Light Deployable (ICC-VLD)
[Obrazek: ce7a5df6d9726b7b.jpg]
Doczytałem się że to ustrojstwo zawiera 6 nowych baterii które mają być zamontowane na miejsce starych w kratownicy P6. Stare baterie zamienią się miejscami z nowymi i wrócą na Ziemie. Pozostałe elementy czyli: LDU (Linear Drive Unit), PM-2 (Pump Module-2),  SGANT (Space to Ground Antennae) zostaną przeniesione do External Stowage Platform-3 (ESP-3) [zewnętrzna platforma ładunkowa] w czasie jednego z spacerów kosmicznych.

-DRAGONSAT Payload 
NASA GPS Demonstrator i Studencki piko satelita zbudowany przez Texas A&M University i University of Texas.

Rozmieszczenie ładunku w przestrzeni towarowej:
[Obrazek: 8a34c8b78582285amed.jpg]

I na koniec Japoński kompleks przed STS-127 :
[Obrazek: 5c3d011d27221c3e.jpg]
I po misji STS-127:
[Obrazek: ae7b2090a0731229.jpg]

Źródła:
http://kibo.jaxa.jp/en/
http://www.nasa.gov/
http://astro.zeto.czest.pl/loty/sts127.htm
http://www.nasaspaceflight.com/2009/04/s...n-16-days/
http://en.wikipedia.org/wiki/STS-127
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kibō
http://www.nasaimages.org/luna/servlet/d...----In-the
Odpowiedz
#2
Palety Spacelab zostana zatsowane do instalcji JEM EF. JEM ELM ES w tej misji wraca na Ziemię. Zostanie zastsowany do przeniesienia na JEM EF 3 ładunków: systemu komunikacyjnego (Inter-Orbit Communication System - Exposed Facility - ICS-EF); systemu zbierającego dane o środkowisku przestrzeni kosmicznej (Space Environment Data Acquisition Equipment - Attached Payload - SEDA-AP); oraz systemu do monitorowania nieba w zakresie promieniowania rentegnowskiego (Monitor of All Sky X-ray Image - MAXI).


-------------------------------------------------------
Spis treści wątku

1. Wstęp do misji, powyżej.
2. Rollover z OPF do VAB.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg205754
3. Endeavour jedzie na LC-39B (ewentualna misja ratunkowa STS-400).
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg206283
4. Transport ładunku na LC-39A
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg211052
5. Rollaround z LC-39B na LC-39A
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg212042
6. Załoga przybywa do KSC w celu odbycia symulowanego odliczania (TCDT).
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg212318
7. Zamknięcie drzwi ładowni.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg212855
8. Załoga ponownie przybywa do KSC, tym razem na start STS-127. Kilka postów niżej początek odliczania.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg212912
9. Odsunięcie struktury RSS, oraz sobotnia (13.06) próba startu przerwana na skutek ulatniającego się wodoru.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg213147
10. Prace przy GUCP, oraz kolejna (17.06) próba startu zakończona z podobnymi efektami jak powyżej >Sad
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg213446
11. Decyzja o wymianie uszczelki na inny typ oraz przeprowadzeniu testowego tankowania.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg214337
12. Próbne tankowanie zakończone pomyślnie.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg215190
13. Załoga przybyła do KSC.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg215670
14. Kolejna próba startu (11 lipiec) zakończona scrubem (konieczność analiz po wyładowaniach atmosferycznych).
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg215939
15. Kolejna próba startu (12 lipiec) i kolejny scrub. Tym razem warunki pogodowe były niekorzystne dla ewentualnego lądowania awaryjnego RTLS.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg216031
16. Piąta próba startu (13 lipiec). Kolejny raz pogoda uniemożliwiła start.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg216321
17. Flight Day-1 Start 15/16 lipca 0:03 CEST  Smile.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg216768
18. Flight Day-2 (kontrola stanu osłony termicznej)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217126
19. Flight Day-3 (dokowanie do ISS)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217230
20. Flight Day-4 (EVA-1)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217379
21. Flight Day-5
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217450
22. Flight Day-6 (EVA-2)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217553
23. Flight Day-7
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217763
24. Flight Day-8 (EVA-3)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg217884
25. Flight Day-9
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218057
26. Flight Day-10 (EVA-4)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218172
27. Flight Day-11
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218291
28. Flight Day-12
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218353
29. Flight Day-13 (EVA-5)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218418
30. Flight Day-14 (odłączenie od ISS)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218535
31. Flight Day-15 (sprawdzanie stanu osłony termicznej)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218673
32. Flight Day-16 (przygotowania do lądowania)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218754
33. Flight Day-17 (lądowanie)
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg218841
...
Odpowiedz
#3
(07.04.09, 01:19)Scorus link napisał(a): JEM ELM PS w tej misji wraca na Ziemię.

Masz tu na myśli ten ciśnieniowy moduł nad Kibo PM? Czemu ma on wrócić?

Fajnie, że wątek wreszcie powstał.. sporo się dzieje teraz - hyhy śmiesznie pisać o dwóch misjach jednocześnie w tym samym momencie  ;D Dobra robota skynet!!  Smile

I prawdopodobnie już będzie nas czekała zmiana w programie. Chodzą plotki, że misja zostanie wydłużona do 16 dni w celu uniknięcia wykasowania EVA-5 z harmonogramu kosztem off-duty time dla załogi. Jak dla mnie może być  Smile

Endeavour przechodzi właśnie w OPFie testy związane z podwoziem, trzeba tu wspomnień że już w ten piątek czeka nas rollover wahadłowca do VABu!  Smile
Dzisiejszej nocy mają skontrolować (i jak coś to dopompować powietrza) ciśnienie w oponach.

Ależ się dzieje teraz! 
Odpowiedz
#4
A tak, oczywiście wraca nie PS tylko ES.
Odpowiedz
#5
Coś czuję że przy ilości misji co pozostały to... ES nie wróci Smile
-- Michał Moroz <a href="http://www.kosmonauta.net">Portal astronautyczny kosmonauta.net</a>
Odpowiedz
#6
(07.04.09, 09:19)velo link napisał(a): Coś czuję że przy ilości misji co pozostały to... ES nie wróci Smile

To Tobie się tak wydaje.. czy "gdzieś" tak ptaszki śpiewają?  ;D
Nie rozumiem trochę czemu ten moduł miałby wracać, to ma być coś w rodzaju taxi dla większych eksperymentów/elementów dla japońskiej części stacji?
Rzeczywiście nie opłaca się tego wysyłać na Ziemię.. już lepiej zostawić i trzymać do czasu gdy HTV zacznie przywozić towary nieciśnienieniowe  Smile

Mnie ciekawi ta całkowita wymiana baterii na P6 - to już czas na tego typu wymiany? Jak wiemy ten moduł jest najstarszym fotowoltaicznym elementem stacji nie licząc rosyjskiej części stacji. Obecnie mija jakieś 9 latek od podłączenia P6 pod stację, czyli baterie mają jakiś limit używalności w granicach 10 lat?
Odpowiedz
#7
Brawa Skynecie za wspaniały wstęp do misji! Smile O to właśnie chodziło. Smile

Misja STS-125 i STS-127, z uwagi na operacje na Ziemi, na platformach startowych, są ze sobą bardzo związane.
Dlatego też warto na bieżąco komentować wydarzenia w przygotowaniach do obu startów.

Ponieważ Scorus napisał drugi post w tym wątku, to proponuję, aby ten post w trakcie trwania misji miał spis treści wątku.
Odpowiedz
#8
(07.04.09, 09:28)Matias link napisał(a): Nie rozumiem trochę czemu ten moduł miałby wracać, to ma być coś w rodzaju taxi dla większych eksperymentów/elementów dla japońskiej części stacji?
Rzeczywiście nie opłaca się tego wysyłać na Ziemię.. już lepiej zostawić i trzymać do czasu gdy HTV zacznie przywozić towary nieciśnienieniowe  Smile

JEM ELM ES służy właśnie do transportu jednostek ORU na JEM EF. HTV ma mniejszą wyjmowalną paletę.
Odpowiedz
#9
(07.04.09, 17:49)Scorus link napisał(a): JEM ELM ES służy właśnie do transportu jednostek ORU na JEM EF. HTV ma mniejszą wyjmowalną paletę.

Ciekawe czy takie transportowanie opiera się na jakiejś umowie z Japończykami, w końcu sprowadza się to do zajmowania cennego miejsca w ładowni.
Mimo wszystko nie rozumiem też czemu nie można by użyć innych platform do przenoszenia ORU czy innych elementów zastępczych niż ta ELM ES.. mamy w końcu te ICC-VLD, rozczłonkowanego Spacehaba itd
Odpowiedz
#10
Wczoraj miał miejsce test systemu Water Sound Suppression na (jeszcze) pustym stanowisku LC-39B - czyli systemu który pochłania "efekty" działania/odpalenia (;D) SRB i silników SSME wahadłowca podczas startu. 

Galeria - http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/search.cfm?cat=4


Załączone pliki
.jpg   water.jpg (Rozmiar: 6.87 KB / Pobrań: 763)
.jpg   water2.jpg (Rozmiar: 7.09 KB / Pobrań: 768)
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości