Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[ATM] Operacja Toucam SC2
#1
Witam.
Nie chciałbym aby moje doświadczenia poszły na marne, więc założyłem taki mały watek "live" z przeróbką Toucama 740k.

Wstęp

Jest opinia, że tę kamerkę jest trudniej przerobić na SC1 od starej Vesty, jednak wydaje mi się, że nie. Jest o tyle łatwiejsza, że nie potrzeba podważać żadnych malutkich nóżek układów scalonych - dwa cięcia ścieżek, cztery małe punkty lutowania i po wszystkim.
Jako bonus dołożę amp-offa (potocznie zwane SC2, jednak powinno nazywać się SC1.5) w wersji Direct Bias Injection. Metoda ta likwiduje w 100% zaświetlenie od przedwzmacniacza odczytu CCD (w przypadku standardowych wersji zawsze coś zostaje :Smile ). Więcej o tym: http://astro.neutral.org/eq/ampoff.html
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to będzie można powiedzieć, że każdy trochę obeznany z lutownicą powinien sprostać temu zadaniu (no bo jak młody licealista umie... ;D ). No, jeszcze dobry wzrok się przyda ;D

Taki tekścik jest potrzebny...: Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe na skutek użytkowania niniejszej instrukcji. Moge słuzyć jedynie dobrą radą ;D

Co jest nam potrzebne?

a) Narzędzia:
Lutownica ;D Ja używam Xytronic 40W (lepiej 25W). Na zdjęciu jest dosyć gruby grot (1,5mm) - używam go tutaj tylko do lutowania grubych kabli, oporników, etc. Do przylutowania cienkiego kabelka (zdjecie kilka linków niżej) trzeba użyć czegoś cieńszego. Ja zrobiłem sobie grocik z druta miedzianego... Wink
http://img356.imageshack.us/img356/586/luto4vy.jpg

Multimetr. Można się obejść bez ale lepiej mieć Smile
http://img356.imageshack.us/img356/1218/mulim3jp.jpg

Ostry nożyk do przecinania ścieżek. Najlepiej chyba skalpel albo pilnik jubilerski :Smile
http://img311.imageshack.us/img311/3408/noz7eh.jpg

Klej do przymocowania nowego układu. Nie polecam tego UHU. Strasznie długo twardnieje. Najlepsza byłaby dwustronna gąbka klejąca (nie wiem jak to się nazywa).
http://img311.imageshack.us/img311/9596/klej0lm.jpg

Laska ciepłego kleju do pewnego mocowania kabli. I tu mam problem - nikt u nas w domu nie pali i nie ma nigdzie zapalniczki ;D Od zapałek niestety robi się okopcony, a to nie wygląda zbyt estetycznie :-\
http://img311.imageshack.us/img311/630/cklej3ei.jpg

Można użyć dodatkowo "trzeciej ręki" z lupą, ale akurat mi to nie jest potrzebne Wink

b) Części do SC1 (amp-off opiszę później):
Układ 74hc00
http://img372.imageshack.us/img372/1968/74hc007vs.jpg

Opornik 100 Kilo Ohm, 10 Kilo Ohm i 475 Ohm
http://img372.imageshack.us/img372/6751/100k5zq.jpg
http://img372.imageshack.us/img372/898/10k9nu.jpg
http://img106.imageshack.us/img106/5099/475r5nz.jpg

Kabel normalnej grubości - będziemy nim łączyć 0V, 5V z 74HC00
http://img106.imageshack.us/img106/6930/nkabel7wh.jpg

Bardzo cienki kabelek (0,2mm) do precyzyjnych połączeń
http://img106.imageshack.us/img106/3048/ckabel2dz.jpg

Kabel dwu-żyłowy do podłączenia kamery do komputera
http://img106.imageshack.us/img106/1295/k2z7me.jpg

Wtyczka DB25 z obudową
http://img106.imageshack.us/img106/1075/db253sq.jpg
http://img106.imageshack.us/img106/5174/obu4zr.jpg

Wszystkie części można zamówić w Cyfronice. Tym razem zadziwiająco szybko je dostarczyli, bo poprzednio czekałem ponad tydzień

Niestety, nie wyszło mi coś z miniaturkami obrazów... Więc są linki. Oczywiście czekam na komentarze Smile
Pozdrawiam, Piotrek MT800, LXD55h na teodolicie, SC3
Odpowiedz
#2
świetny, znakomity pomysł Smile
ale jakbyś tak mógł zrobić jedno zdjęcie całości,
coby tak początkujący chętny, wirtuoz lutownicy, wiedział na co się porywa  ;D
chodzi mi o pokazanie skali punktów do lutowania i scalaków  ;D
pozdrowienia
Odpowiedz
#3
Dzień I

Zaczęło się od rozkręcenia kamerki. No zapomniałem to udokumentować  :-[ Wink Całość polaga włąściwie na odkręceniu jednej śrubki przy kablu, a potem dwóch śrub, żeby wydostać PCB kamerki.

Następnie należy przygotować układ 74HC00 (Dead Bug ;D, DB)
Bierzemy opornik 10K i lutujemy go pomiędzy nóżkami 14 i 5 układu 74HC00. Obcinamy piny 8 i 11 i łączymy kawałkiem drutu 7,9,10,12 i 13. Łączymy także 1 z 2 i 3 z 4. Powinno to teraz wyglądać tak:
http://img377.imageshack.us/img377/3128/db15ed.jpg

Wylutowałem bardzo jasną czerwoną diodę:
http://img280.imageshack.us/img280/3355/dio0er.jpg

I zabrałem sie za przecinanie dwóch ścieżek (opis na rysunku):
http://img280.imageshack.us/img280/7089/cut1bd.jpg
Po przecięciu należy sprawdzić multimetrem czy połączenie zostało przerwane. Oczywiście nie ma co dotykać bezpośrednio scieżki, bo jest izolowana ;D Trzeba dotknąć odpowiedni pin D16510 i odpowiednie via na płytce

Dziś udało mi się jeszcze tylko przykleić DB. Musze teraz zostawić do jutra kamerkę, aby wysechł klej.
http://img280.imageshack.us/img280/5825/...e747kf.jpg

Następnego dnia okaże się czy kamerka żyje... :Smile


(22.08.05, 18:57)sumas link napisał(a):świetny, znakomity pomysł Smile
ale jakbyś tak mógł zrobić jedno zdjęcie całości,
coby tak początkujący chętny, wirtuoz lutownicy, wiedział na co się porywa  ;D
chodzi mi o pokazanie skali punktów do lutowania i scalaków  ;D
pozdrowienia

Sumas, chodzi Ci o coś w stylu przyłożenia zapałki do płytki i sfotografowania? ;D
Pozdrawiam, Piotrek MT800, LXD55h na teodolicie, SC3
Odpowiedz
#4
Kibicuję i trzymam kciuki. Bardzo lubię takie inicjatywy - już kiedyś wspominałem jak to mażyła mi się nasza, krajowa firma robiąca takie cudeńka jak ATIK. Tylko po chrześcijańskich, polskich cenach  Smile
Ciekawią Cię zdjęcia planet? Moja strona to planetarna astrofotografia, zapraszam do zwiedzania. A może wolałbyś dodać stronę do katalogu i zwiekszyć jej oglądalność? I wylęgarnia
Odpowiedz
#5
Wtedy największą przeszkodą jest sprowadzanie matryc. Trzeba dysponować sporą "wejściową" kwotą... Wink
Jeśli wszystko będzie szło dobrze, kupię kilka następnych Toucamów, przerobię i sprzedam...
Pozdrawiam, Piotrek MT800, LXD55h na teodolicie, SC3
Odpowiedz
#6
Człowieku, kawał dobrej roboty. Gratuluję inicjatywy. Lotar
Odpowiedz
#7
Dzień II

Raz-dwa zabrałem się do roboty. Big Grin To było lutowanie w skali mikroskopijnej:
http://img301.imageshack.us/img301/2831/zapalka3sl.jpg
Jaka ta zapałka ogormniasta, no nie? ;D

Na tym zdjęciu pokażę co z czym połączyć.
1. Via od pinu 8 i 13 D16510 z pinami 1-2 dead buga.
2. Nóżka 8 D16510 z pinem nr 6 DB
http://img301.imageshack.us/img301/6425/1383of.jpg (Duże, 200kB)
Spojrzenie z drugiej strony...
http://img301.imageshack.us/img301/3852/13827dh.jpg
Najlepiej łączyć kabelek z maleńką nóżką używając techniki "tack solderingu" (nie wiem jak to nazywa się w Polsce). Bierzemy trochę cyny na koniec grotu i smarujemy ną koniec kabelka - tak aby została niewielka ilość. Następnie przykładamy kabelek do nóżki i przytrzymujemy (można pomóc sobie taśmą klejącą). Jesli trzymamy ręką to raczej w odpowiedniej odegłości, aby się nie poparzyć! Teraz dotykamy grotem miejsca gdzie nóżka i kabel się stykają... Trzymamy 1-2 sekundy. Gotowe Big Grin
W drugim przypadku, gdzie mamy do czynienia z otworkiem, jest trochę łatwiej. Kabel musi mieć taką grubość, aby przez niego przeszedł (tj ok. 0,2mm-0,25mm)!
Pokrywamy go malutką ilością cyny, ale przd lutowaniem trzeba zrobić jeszcze jedną rzecz: musimy zdrapać trochę lakieru wokół otworu. http://sweiller.free.fr/VPSC/10030061c.jpg Dzięki temu cyna będzie miała się do czego przyczepić.

Przyszedł wielkopomny moment operacji Wink Podłączenie zasilania do dead buga. Po tym można podłączyć kamerkę i sprawdzić czy działa (będzie chodzić w trybie 1/5s naświetlania).
Uziemienie łączymy z np. pinem 7 DB.
5V łączymy z pienm 14 DB.
http://img301.imageshack.us/img301/1610/5v0v5qb.jpg

No i tu niestety chwilowo robota zatrzymała się. Sad Zasłużona lutownica padła. >Sad Mam drugą i chyba sprawną, ale muszą ją przygotować (czytaj: obdrapać ;D ).

ADD: Działa, więc mogę dalej pracować Smile

Co do kamerki... Działa!!! Big Grin Teraz powinno wszystko pójść gładko

Co nam jeszcze zostało?
-Musimy podłączyć przełącznik do sterowania trybami Long/Short.
-Zrobić połączenie do komputera przez LPT.
-zrobić otwory w obudowie na kabel i pstryczek.
-Direcd bias amp-off (to będzie już osone historyjka ;D)
Ile to czasu zajmie?
-Jeśli druga lutownica będzie działać, to najprawdopodobniej już dziś wieczorem będzie finisz! Big Grin
Pozdrawiam, Piotrek MT800, LXD55h na teodolicie, SC3
Odpowiedz
#8
Prace trwają dalej...
Zabrałem sią za robienie przełącznika pomiędzy trybem planetarym i deep sky. Na początek zrobiłem otwór w obudowie:
http://img353.imageshack.us/img353/3075/przel25pq.jpg
takim oto narzędziem: ;D
http://img353.imageshack.us/img353/8569/dziurk9fx.jpg
Wszystko pasuje jak ulał Big Grin
http://img353.imageshack.us/img353/2992/przel28kr.jpg

Teraz trzeba podłączyć go.
Bierzemy opornik 100K i lutujemy go do pinu nr 14 DB (inaczej mówiąc do 5V):
http://img353.imageshack.us/img353/3316/przel34py.jpg
Ponownie bierzemy jak najcieńszy kabelek i przylutowywujemy go do drugiego końca 100K. Następnie łączymy go z pinem nr 10 D16510:
http://img353.imageshack.us/img353/3940/109wn.jpg
Jeszcze raz bierzemy taki sam kabelek ;D Musimy go przylutować do via pinu 10 znajdującego się na drugim końcu ścieżki (jak lutować - opisane w poście wyżej):
http://img400.imageshack.us/img400/4781/via103gd.jpg

Teraz aby wszystko się trzymało dajemy trochę ciepłego kleju na brzegu (znalazłem jednak u starszego brata zapalniczkę ;D):
http://img400.imageshack.us/img400/9140/hot8xt.jpg

Teraz pozostaje nam przylutować przełącznik.
Do środkowej nózki przylutowałem grubszy czerwony kabel i podłączyłem go "za" opornikiem 100K:
http://img400.imageshack.us/img400/2861/przel46fp.jpg
Do jednej z dwóch nóżek bocznych przełącznika lutujemy kabel od via pinu 10 (tego co był kdwa kroki powyżej). Całość wygląda tak:
http://img400.imageshack.us/img400/3716/przel54ee.jpg

Ostatnia rzecz - kabel do LPT sterujący długą ekspozycją.
Przez pin 2 LPT z opornikiem 475 Ohm będzie szedł sygnał długiej ekspozycji, a przez pin 4 - sterowanie wzmacniaczem (zrobię to później):
http://img395.imageshack.us/img395/479/lpt9ob.jpg

Składam wtyczkę Centronix i sprawdzam czy wszystko jest OK:
http://img395.imageshack.us/img395/1740/test7ce.jpg

Robię dziurkę w obudowie na kabel, przewlekam i zawiązuję supełek na końcu. Do tego lutuję wiotki czerwony kabel. Jego koniec trzeba przylutować do pinu nr 5 DB:
http://img395.imageshack.us/img395/2766/kabellx0ck.jpg

Teraz zabezpieczam ciepłym klejem supeł:
http://img395.imageshack.us/img395/8486/klejone9yw.jpg

I to jest koniec przeróbki na SC1 ;D ;D ;D Wygląda to tak:
http://img395.imageshack.us/img395/341/final1wa.jpg

Teraz sobie odpocznę i jeśli chęci dopiszą, to zaczną robić amp-off Big Grin

Czas na testowego darka Big Grin
60s, Optimized Colour mode, temp 30sC (:o bo zrobiłem ciemnię obok ciepłego kompa), minuta po podłączeniu (te dziwne kolorki to zasługa nie 100% ciemności):
[Obrazek: d60s8ms.jpg]
Pozdrawiam, Piotrek MT800, LXD55h na teodolicie, SC3
Odpowiedz
#9
Świetną robotę robisz z tym poradnikiem. Jak już zrobisz całość, proponuję, złożyć to razem z obrazkami w pdf. Myślę, że chętnych byłoby wielu.
Pozdrawiam
Piotr
Pozdrawiam Piotr Lamparski Skype: piotr-lamparski Celestron 80ED, ETX-70AT, MTO-11, lornetki
Odpowiedz
#10
znakomita robota Piotrze,
mam tylko taką malutką propozycję, żeby kabel LPT zrobić odłączany, czyli w obudowie kamerki zrobić gniazdo np. "mały jack" zamiast wiązać go na stałe,
często długie czasy nie są potrzebne, np. do planet, a kabel nie potrzebnie nam obciąża zestaw, albo się plącze
pozdrowienia

Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości