Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
X-51
#1
Boeing X-51 jest hipersonicznym bezzałogowym samolotem, którego celem jest testowanie napędu typu scramjet. W tym wątku komentować będziemy wszystkie informacje i wydarzenia związane z tym programem.

Ostatnie kilka lat przyniosło wzmożone zainteresowanie samolotami osiągającymi prędkości hipersoniczne (czyli większe od 5 Mach). Dla przykładu, niedawno dało się słyszeć o australijskich badaniach nad napędem typu scramjet. Jak nie trudno zgadnąć, Amerykanie również są zainteresowani tą technologią. Kilka lat temu, w 2004 roku NASA przetestowała dwa razy bezzałogowy samolot X-43. Najwyższa zanotowana prędkość to 9,68 Mach. 

Teraz pora na dalsze badania. Nowy pojazd, zbudowany przez firmę Boeing, nosi nazwę X-51. Procedura lotu X-51 będzie następująca: po uwolnieniu spod bombowca B-52, pojazd zostanie przyśpieszony do prędkości 4 Mach za pomocą silnika rakietowego. Następnie dzięki napędowi scramjet, X-51 przyśpieszy do prędkości 6 Mach. W międzyczasie zostaną zbadane różne charakterystyki lotu (np przyśpieszenie). Maksymalna osiągalna prędkość lotu to 7 Mach. X-51 ma latać na paliwie lotniczym (JP-7) oraz pokonać dystans kilkuset kilometrów w kilka minut. Dla porównania, X-43 latał na paliwie wodorowym i czas pracy napędu scramjet trwał jedynie kilka sekund.


Trwają ostatnie przygotowania do dziewiczego autonomicznego lotu samolotu hipersonicznego X-51A, który ma się obyć już jutro - 25 maja 2010 roku. Konstruktor maszyny - firma Boeing, zapowiada iż do pierwszego lotu dojdzie po wystartowaniu z bazy Edwards Air Force Base samolotu matki - bombowca B52, do którego bezzałogowy X-51A będzie podczepiony. W późniejszej fazie lotu dojdzie do zrzutu hipersonicznego samolotu nad południową Kalifornią w USA.

Lot X-51A będzie trwał 5 minut, w czasie których pojazd będzie poruszał się korzystając z eksperymentalnego napędu typu scramjet. W czasie trwania lotu osiągnięta zostanie prędkość 6 Mach, a stacje naziemne będą odbierały ogromne ilości danych - aż do momentu kontrolowanego uderzenia w wody Oceanu Spokojnego. Nie ma planów na próby podjęcia jakichkolwiek resztek jednego z czterech zbudowanych X-51.

W tym poście znajdują się fragmenty z dwóch artykułów z kosmonauty :
dzisiejszego oraz sprzed paru miesięcy.

Więcej info także na wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-51

Załączniki: na pierwszym widzimy wizję artystyczną X-51A w locie, na drugim kompilacja kolejnej grafiki oraz foty podwieszonej maszyny pod skrzydło bombowca B-52.


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz
#2
A wiadomo o której ten lot, czy to tajne wojskowe informacje?  Big Grin
Odpowiedz
#3
to chyba nagranie tego lotuSmile

[yt=425,350]VZUwKX3_uE4[/yt]

i artykuł: http://www.latimes.com/business/la-fi-hy...4506.story

ponoć wszystko poszło zgodnie z planem chociaż nie osiągnięto pełnej zakładanej prędkości i lot trwał chyba krócej niż planowano ale test został uznany za udanySmile oby więcej takich sukcesówSmile

EDIT:
dodaje jeszcze filmiki z startu:
http://www.youtube.com/watch?v=AE6a7ufxAfU
i trochę o samym x-51 przed startem:
[yt=425,350]XV8AfgbGh5M[/yt]
Odpowiedz
#4
Niezła prędkość - fajny filmik! Na początku fajnie widać, że pomimo odpalenia boostera kilka sekund po zrzucie to mija trochę czasu zanim powoli maszyna zaczyna się wznosić Smile

Zdaje mi się, że w 1:05 filmiku włączony zostaje napęd scramjet, też Wam się tak wydaje? Niesamowicie przyspiesza ('Ale urwał!' ;D).

Bardzo polecam także najnowszy art z kosmo o projekcie, gdzie znajduje się np opis konstrukcyjny, przyszłość napędów scramjet, profil lotu, itd Smile
Odpowiedz
#5
(28.05.10, 19:38)Matias link napisał(a): Zdaje mi się, że w 1:05 filmiku włączony zostaje napęd scramjet, też Wam się tak wydaje? Niesamowicie przyspiesza ('Ale urwał!' ;D).

Zdecydowanie tak. "Ale to było dobre"! Wink
Odpowiedz
#6
(28.05.10, 20:33)kanarkusmaximus link napisał(a): Zdecydowanie tak. "Ale to było dobre"! Wink

tak to ten moment, widać tez mniejszą smugę w tym momencie oddalającą się w górę. to chyba odrzucony silnik rakietowySmile
Odpowiedz
#7
Tak się zastanawiałem nad paliwem do tego X-51. Jak wiadomo zastosowano paliwo lotnicze JP-7, które stosowano np: w samolotach rozpoznawczych SR-71. Paliwo to ma dość wysoką temperaturę zapłonu (chyba około 60C). Technicy podobno żartowali, że można nim gasić ogień (zresztą SR-71 często stały w hangarach w kałużach tego paliwa, ale to już inna historia). Dzięki temu JP-7 świetnie nadaje się jako chłodziwo struktury konstrukcji, która bardzo się nagrzewa przy lotach super- i hipersonicznych . JP-7 było chłodziwem w przypadku SR-71 i jest w X-51, paliwo przelatując przez system rurek schładza elementy konstrukcji nim trafia do komory spalania. Z drugiej strony we wcześniejszym hipersonicznym samolocie doświadczalnym X-43 zastosowano wodór, co jak sądzę lepiej nadaje się jeśli myślimy o zdobyciu LEO. Więc wynika z tego, że wybór paliwa podkreśla przyszły militarny charakter tego programu.

Polski portal o tematyce astronautycznej: http://kosmonauta.net Zdjęcia z MER-ów: http://www.exploratorium.edu/mars/raw_data.html Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm
Odpowiedz
#8
pojawił się artykuł podsumowujący test:

Silnik pracował około 200 sekund zamiast przewidzianych 300 a prędkość osiągnięta wynosiła około 5 Mach zamiast planowanych 6. Cały pojazd został zrzucony z bombowca b-52 na wysokości około 15km z prędkością 0.8 Mach. "Zrzut" był czysty, tak samo jak następujący po nim zapłon silnika rakietowego który rozpędził pojazd do prędkości 4.8 Mach. Wtedy nastąpiło obrócenie pojazdu (ładnie widać to na animacji powyżej) i jego zwolnienie do 4.73 Mach po czym nastąpił zapłon scramjet'a za pomocą etyliny po chwili przełączonej na paliwo JP-7. X-51A zaczął przyspieszać jednak wolniej niż planowano. Przyspieszenie wynosiło 0.15g a powinno 0.22. Tylna część silnika zaczęła się również mocno nagrzewać. Przyczyna tego jak na razie nie jest znana. Z powodu tych problemów zdecydowano się na zniszczenie pojazdu wcześniej.

Cały test ogólnie uznany jest za udany. Udało się odpalić silnik na etylinie, przełączyć go na paliwo JP-7, odbyć 200 sekundowy lot, a pojazd zachowywał stabilność lotu. Konstruktorzy silnika liczą ze ten udany lot pomoże im zdobyć fundusze na kolejne bo mimo tego że jeszcze 3 pojazdy są przygotowywane do kolejnych testów to fundusze na ten rok już się skończyły z powodu opóźnień przy tym pierwszym locie. Teraz wszystko zależy od przydzielenia kolejnych funduszy. Ponieważ ten test był dosyć udany już są propozycje modyfikacji kolejnych aby rozszerzyć ich zakres.

Odpowiedz
#9
(28.05.10, 21:19)Air Q link napisał(a): Z drugiej strony we wcześniejszym hipersonicznym samolocie doświadczalnym X-43 zastosowano wodór, co jak sądzę lepiej nadaje się jeśli myślimy o zdobyciu LEO. Więc wynika z tego, że wybór paliwa podkreśla przyszły militarny charakter tego programu.

Rzeczywiście na to by wynikało. Ciekawi mnie w tym momencie czemu NASA się angażuje w rozwój projektu (bo chyba widziałem gdzieś ją na liście).

(28.05.10, 21:19)Air Q link napisał(a): (zresztą SR-71 często stały w hangarach w kałużach tego paliwa, ale to już inna historia)

Aa to chyba przez to że jego elementy się mocno rozszerzały w czasie lotów i zbiorniki paliwa były nieszczelne, hm? Smile

Dobre podsumowanie wini, mam nadzieję, że ktoś sypnie kasą i zobaczymy szybciej kolejny lot Wink

Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości