Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
STEROWANIE SILNIKÓW KROKOWYCH
#21
Mistrzu !
Odczep jest to wyprowadzenie ze środka uzwojenia. W tym przypadku myślisz prawdopodobnie o początkach i końcach uzwojeń. Z podanej liczby wynika, że Twój silnik ma cztery uzwojenia. Jest to prawdopodobnie silnik unipolarny.
Po pierwsze musisz omomierzem rozpoznać poszczególne uzwojenia. Jak to zrobisz masz do wyboru wykorzystanie go jako silnika bipolarnego lub unipolarnego.
Wykorzystując tylko dwa z uzwojeń możesz użyć tego silnika jako bipolarnego. Być może trzeba dobrać odpowiednie dwa uzwojenia ale kombinacji nia ma wiele. W tym przypadku możesz użyć sterownika opisanego na mojej stronie złożonego z pary urządzeń L297+ L298 - patrz wcześniejsza odpowiedź.
Wykorzystując cztery uzwojenia połącz je parami szeregowo tak że powstanie Ci układ dwóch uzwojeń z odczepem w środku - łącznie 2 uzwojenia po 3 wyprowadzenia każde z nich. Być może trzeba będzie zmienić parami łączone uzwojenia ale kombinacji też nie ma wiele. Dla takiego przypadku możesz zastosować opisany też wcześniej kit z AVT.
Napisz jak nie zmarnowałeś tych dwóch silników. Liczą się odpowiedzi opisujące zastosowanie Twoich silników od poruszania rożna i obracania choinki przez sterowanie montażem aż do golarki i młynka do kawy.
L.J.
Odpowiedz
#22
Witam
Zastanawiałem się czy istnieją układy sterowania silników krokowych ,które pozwoliły by na sterowanie sinusoidalne, a nie tylko prostokątne. Z praktyki wiem, że sterowanie prostokątem prowadzi do dużych drgań, które soą bardzo niekorzystne.
Pozdrawiam Sławek
Odpowiedz
#23
racja , znaczy proponujesz pospinanie takiego silnika tak aby układ cewek był podobny do tych typowych unipolrnych pięćiokablowych wyprutych np ze starej stacji dysków. Miałem zamiar zastosowć je do napędu fotela bo czasami zostawię gdzięś daleko pilota do TV ;D. pozdrówka i dzięki
Odpowiedz
#24
Sterowanie silników krokowych odbywa się zawsze w sposób dyskretny. W sterowaniu mikrokrokowym dodatkowo dochodzi modulacja amplitudy sygnału streującego przez co uzyskuje się ustawienie silnika w obszarze pomiędzy zdefiniowanymi punktami dla sterowania pełnymi krokami. Uzyskuje się przez to kroki o mniejszej amplitudzie obrotu pozwalające poskładać jeden duży krok np. z 8 mniejszych. Wstrząsy przy takim sterowaniu są wielokrotnie mniejsze a ruchy są bardziej płynne. Sterowanie tego rodzaju wymaga dość złożonych algorytmów sterowania za pomocą oprogramowania lub złozonego sterownika a modulacja amplitudy sygnału sterujacego odbywa się z reguły przez całkowanie z wykorzystaniem bezwładności silnika krótkich impulsów sterujących. Dla przykładu sygnał sterujący o amplitudzie 2/3 sygnału pełnego uzyskuje się przez zamianę jednego normalnego impulsu na 10 krótszych impulsów o czasie trwania 1/10 impulsu pełnego z wypełnieniem '1' dla 7 krótkich impulsów oraz wypełnieniem '0' dla 3 pozostałych krótkich impulsów. Są to jednak zawsze impulsy prosstokatne o stałej amplitudzie.
W żadnym, przypadku nie ma mowy o bezpośrednim sterowaniu silnika sygnałami sinusoidalnymi.
L.J.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości