Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
STS-130
#1
STS-130

STS-130 (inne oznaczenie: ISS-20A) będzie 32 misją promu kosmicznego do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), 24 wyprawą wahadłowca OV – 105 Endeavour i 130 lotem orbitalnym w dziejach programu Space Shuttle. Zaplanowana na 12 dni (start: 4 luty 2010, lądowanie: 16 luty 2010) misja ma na celu dostarczenie trzeciego i tym samym ostatniego z ciśnieniowych modułów łącznikowych typu Node, nazwanego Tranquility (Node 3) oraz obserwacyjnego Cupola. Zaplanowane są trzy spacery kosmiczne.
STS-130 to także 161 załogowy lot kosmiczny NASA, 105 amerykańska załogowa misja od czasu katastrofy Challangera, 17 od czasu katastrofy Columbii, a także pierwsza z pięciu przewidzianych wstępnie na rok 2010, w którym ma zakończyć się eksploatacja promów STS.

LOGO

[Obrazek: sts130-s-001.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...s-001.html

Logo misji zostało zaprojektowane przez załogę. Jego kształt i wypełnienie nawiązuje do wyposażonego w siedem okien modułu Cupola. Na tym tle widoczne kontury wahadłowca z oznaczeniem misji, dookoła zaś nazwiska członków załogi. Na patchu widoczna jest także Ziemia i co ciekawe – za wzór posłużyła fotografia naszej planety wykonana 23 sierpnia 1966 przez krążącą wokół Księżyca amerykańską sondę Lunar Orbiter 1. Jest to nawiązanie zarówno do historii, jak i przyszłości NASA – lotów na Księżyc.

ZAŁOGA

[Obrazek: 750px-STS-130_Crewphoto.jpg]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:STS-130_Crewphoto.jpg
Załoga STS-130. Od lewej: Patrick, Virts, Behnken, Hire, Zamka i Robinson.

Składać się będzie z sześciu członków: dowódcy, drugiego pilota i czterech specjalistów misji. Tylko jedna z tych osób nie była wcześniej w Kosmosie:

1. George David Zamka, CDR

[Obrazek: jsc2006e55043.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...55043.html

ur. 29 czerwca 1962 w Jersey City, stan New Jersey
Pilot US Marine Corps w stopniu pułkownika (3 500 godzin wylatanych na 30 typach samolotów, w tym 66 misji bojowych na F/A-18 w ramach Operacji Pustynna Burza)
Będzie to jego drugi lot w Kosmos. Jesienią 2007, jako drugi pilot brał udział w misji STS-120. Jest Amerykaninem o korzeniach rodzinnych wywodzących się z Kolumbii i Polski.

2. Terry Wayne Virts Jr, PLT

[Obrazek: jsc2009e157219.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...57219.html

ur. 1 grudnia 1967 w Baltimore, stan Maryland
Pilot US Air Force w stopniu pułkownika (ponad 3 000 godzin na ponad 40 typach maszyn, służył m.in. w Niemczech, Korei Południowej, a także w Edwards AFB)
STS-130 będzie jego kosmicznym debiutem.

3. Kathryn Patricia „Kay” Hire, MS

[Obrazek: s95-10063.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...10063.html

ur. 26 sierpnia 1959 w Mobile, stan Alabama
Kapitan rezerwy US Navy. Latała jako nawigator na samolotach patrolowych P-3C Orion. Była członkiem sztabu w operacjach wojskowych Enduring Freedom i Iraqui Freedom.
Na orbitę uda się drugi raz. Jej debiut miał miejsce wiosną 1998 w misji STS-90.

4. Stephen Kern Robinson, MS

[Obrazek: jsc2004e40089.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...40089.html

ur. 26 października 1955 w Sacramento, stan Kalifornia
Doktor inżynierii mechanicznej (Stanford University), weteran trzech misji kosmicznych: STS-85 (sierpień 1997), STS-95 (jesień 1998) i STS-114 (lato 2005) – ma na koncie trzy spacery kosmiczne w ostatniej z nich (pamiętny pierwszy z dwóch lotów Return To Flight po katastrofie Columbii)

5. Nicholas James MacDonald Patrick, MS/EV

[Obrazek: jsc2006e49642.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...49642.html

ur. 22 marca 1964 w Saltburn, Wielka Brytania
Jest inżynierem (Massachusetts Institute of Technology), pracował w koncernie Boeing.
W grudniu 2006 poleciał w Kosmos na pokładzie promu Discovery (misja STS-116)

6. Robert Louis „Bob” Behnken, MS/EV

[Obrazek: jsc2008e005285.jpg]
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/imag...05285.html

ur. 28 lipca 1970 w Creve Coeur, stan Missouri
Podpułkownik, inżynier i pilot w US Air Force (ponad 780 godzin wylatanych na przeszło 25 typach samolotów), pracował w Edwards AFB i brał udział w programie samolotu F-22 Raptor.
Na orbitę leci po raz drugi. Wcześniej, w marcu 2008 brał udział w misji STS-123, w ramach którego trzykrotnie wychodził w otwartą przestrzeń.

ŁADUNEK:

Tranquility (wcześniej Node 3)

[Obrazek: node%203.jpg]
http://www.capcomespace.net/dossiers/ISS...E/NODE.htm

[Obrazek: 800px-Iss_Node_3.JPG]
http://www.popsci.com/military-aviation-...so-can-you

Jego nazwa nawiązuje do lądowania Apollo 11 na księżycowym Morzu Spokoju (Mare Tranquilitatis) w lipcu 1969 roku. W ten sposób, 40 lat później NASA zamierzała oddać hołd owemu bezprecedensowemu wydarzeniu. Jest to ostatni z trzech modułów ciśnieniowych Node. Poprzednie: Node 1 (Unity) i Node 2 (Harmony) są już zintegrowane z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Zbudowany został w Turynie dla NASA przez kompanię Thales Alenia Space pod okiem Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Włoskiej Agencji Kosmicznej. Pierwotnie miał on służyć stricte jako element łącznikowy (tak jak pozostałe Node posiada sześć portów CBM – Common Berthing Mechanism), aktualnie – ma przejąć część obowiązków skasowanego modułu Transhab: w tym najbardziej zaawansowany, jak dotąd, system podtrzymywania życia, jaki znajdzie się w Kosmosie (odzyskiwanie wody i powietrza dla załogi ISS). Ponadto ma zawierać ruchoma bieżnię do ćwiczeń dla astronautów, tzw. Waste and Hygiene Compartment (czyli... toaleta), a także chłodziarko-zamrażarkę, kuchnię, magazyn, zbiorniki na wodę i pomieszczenie na żywność, lekarstwa i odzież załogi. Średnica konstrukcji: 4,5 m, długość: 6,7 m.
Po przetransportowaniu modułu na orbitę w ładowni wahadłowca Endeavour, ma on zostać przyłączony do innego Node, Unity w porcie przeciwległym do modułu Quest. Z kolei do nadir portu Tranquility dołączona ma zostać Cupola.
Aktualnie oba elementy znajdują się na Florydzie, gdzie przybyły 20 maja 2009. Oficjalny odbiór przez KSC nastąpił 8 czerwca.

Cupola

[Obrazek: 282127main_66849main_cupola1_lg.jpg]
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/stat...upola.html


Cupola, czyli Kopuła jest modułem zbudowanym przez ESA rękoma Thales Alenia Space. Jest to niewielka konstrukcja wyposażona w siedem pancernych okien (sześć trapezoidalnych po bokach i jedno okrągłe, centralnie) Ma ona pełnić funkcje obserwacyjne (Ziemia, Księżyc i inne ciała niebieskie), umożliwić podgląd o 360 stopni i być jednym ze stanowisk dla operatora ramienia Canadarm 2. Cupola ma ok. 2 m średnicy i 1,5 m wysokości.


ŹRÓDŁA:

- oficjalna strona NASA
- strona Loty Kosmiczne
- Wikipedia
GG 8698011
Odpowiedz
#2
Spis treści wątku

1. Powyżej: opis misji, poniżej: krótka chronologia dotychczasowych wydarzeń.
2. Transport wahadłowca z OPF do VAB.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg233150
3. Integracja ze zbiornikiem ET.
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg233582
4. Transport na stanowisko startowe.
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg235425
5. Ładunek dla misji STS-130 dotarł na stanowisko startowe. Załoga przybywa do KSC celem odbycia symulowanego odliczania TCDT.
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg236345
6. Początek odliczania, załoga przybywa ponownie do KSC.
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg237658
7. Pierwsza próba startu. Do startu nie doszło na skutek złych warunków pogodowych.
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg237870
8. Flight Day-1 (Start 8.02.2010 godz. 10:14 CET)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238105
9. Flight Day-2 (Badanie stanu osłony termicznej)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238430
10. Flight Day-3 (Dokowanie do ISS)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238526
11. Flight Day-4
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238688
12. Flight Day-5 (EVA-1 oraz instalacja Tranquility)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238829
13. Flight Day-6 (Otwarcie włazu do Tranquility)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg238965
14. Flight Day-7 (EVA-2)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239048
15. Flight Day-8 (Relokacja Cupoli)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239127
16. Flight Day-9 (Relokacja PMA-3)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239208
17. Flight Day-10 (EVA-3)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239249
18. Flight Day-11
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239337
19. Flight Day-12
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239456
20. Flight Day-13 (Oddokowanie od ISS)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239521
21. Flight Day-14 (Przygotowania do lądowania)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239613
22. Flight Day-15 (Lądowanie)
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239688
23. Transport do OPF-2 gdzie będą trwały przygotowania do misji STS-134
http://astro4u.net/yabbse/index.php/topi...#msg239860
Polski portal o tematyce astronautycznej: http://kosmonauta.net Zdjęcia z MER-ów: http://www.exploratorium.edu/mars/raw_data.html Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm
Odpowiedz
#3
Krótka fotorelacja z dotychczasowych przygotowań:

maj 2009
"Tranquility" dociera drogą lotniczą do KSC
[Obrazek: 2009-3228-s.jpg]

sierpień 2009
Demontaż silników SSME (po locie STS-127)
[Obrazek: 2009-4768-s.jpg]

Demontaż FRCS, ciekawie to wygląda w środku
[Obrazek: 2009-4791-s.jpg] [Obrazek: 2009-4792-s.jpg]
http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/detail....iaid=42971
http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/detail....iaid=42973

Łączenie "Tranquility" z modułem "Cupola"
[Obrazek: 2009-4969-s.jpg]

wrzesień 2009
OBSS wędruje do ładowni
[Obrazek: 2009-4974-s.jpg]

październik 2009
Zbiornik ET-134 dociera do KSC
[Obrazek: 2009-5825-s.jpg]

listopad 2009
Ostatni silnik SSME jest montowany na wahadłowcu Endeavour
[Obrazek: 2009-6121-s.jpg]

Załoga podczas Crew Equipment Interface Test (CEIT)
[Obrazek: 2009-6141-s.jpg] [Obrazek: 2009-6139-s.jpg]
Polski portal o tematyce astronautycznej: http://kosmonauta.net Zdjęcia z MER-ów: http://www.exploratorium.edu/mars/raw_data.html Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm
Odpowiedz
#4
Łał - bez tej otoczki płytkowej (systemu FRCS) wahadłowiec rzeczywiście wygląda ciekawie. Niecodzienny widok! 

Brawo Mikkael w ogóle - bardzo ładnie i przejrzyście opisana misja!  Smile
Odpowiedz
#5
Bardzo fajne logo misji, im bliżej końca programu STS tym lepsze mają te loga Wink. Nie mogę się doczekać na zdjęcia robione z Cupoli Smile.
Synta Sky-Watcher Dobson 8", SPL 25mm i 10mm, Vixen NLV 6mm, Celestron Omni 32mm, Barlow Vixen T 2x, Filtr Baader UHC-S, Filtr polaryzacyjny Celestrona, filtry planetarne.
Odpowiedz
#6
Mikkael  -  bardzo fajny wstęp. Smile Dzięki.
Odpowiedz
#7
faktycznie, bardzo ciekawie przedstawiony wstęp Smile
Świetna relacja Smile

eh, tylko boli to że co raz mniej nam tych misji zostało. (bądźmy dobrej myśli, że jednak NASA coś wymyśli nowego ciekawego ;p)
# "Przez cierpienie do gwiazd..." # sprzęt: SW Synta 8" Dobson // NLV 6mm; SP 10mm; SP 25mm  //  Vixen Barlow 2x Deluxe  //   folia Baadera na słoneczko & Neodynium Moon&Skyglow  //   lornetka 8x40  //  para szklanych gałek (czyt. oczy)
Odpowiedz
#8
Dzisiaj w VAB łączony jest razem kolejny zestaw startowy - zbiornik ET-134 oraz dwa boostery dla następnej misji Endeavoura STS-130. Fotki zapewne wypłyną na dniach  Smile

Rollover wahadłowca z ośrodka OPF do VABu przewidziany jest na 10-go grudnia.

W chwili obecnej na promie jest jeszcze instalowana sieć nowych czujników, które będą mierzyć współczynnik natężenia dźwięku w newralgicznych punkach promu. Jest tutaj oczywiście analogia do tego co zainstalowali na będącym w tej chwili na orbicie Atlantisie przed startem (o czym pisałem co nieco tutaj, pod filmem z yt). Ta mała grafika z artykułu na nsf pokazuje tylny obszar promu, gdzie widać tylną sekcję systemu RCS i jakieś proponowane miejsca instalacji tych dodatkowych czujników :

[Obrazek: A225.jpg]

Ładownia wahadłowca została już zamknięta, drzwi od systemu spadochronów hamujących zostały zamknięte i zabezpieczone. W czasie ostatnich misji tego wahadłowca łącznie awarii uległy 4 silniczki RCS, w tym w czasie ostatniej misji STS-127 przedni F2F, w środku którego znaleziono jakąś część RTV (nie wiem od czego to skrót ???). W każdym razie silnik zostanie rozebrany i sprawdzony przed jego kolejną misją.

Dyskusja toczy się także nad datą rolloutu. Jeżeli nie doszłoby do opóźnień z wyjazdem Endeavoura do VAB, to rollout mógłby mieć miejsce już 2-5 dni później. Pytanie tylko czy chcą trzymać zespół na stanowisku w czasie świąt. Za parę dni powinniśmy mieć decyzję.

Więcej w tym arcie - http://www.nasaspaceflight.com/2009/11/s...tsrb-mate/
Odpowiedz
#9
Opublikowano oficjalną fotografię załogi, toteż dokonałem odpowiedniej zmiany we wstępie Smile
GG 8698011
Odpowiedz
#10
Zdjęcie przednie Smile jak jedna wielka rodzina Smile już się nie mogę doczekać tej misji, mam do niej sentymentalne nastawienie, wszystko z powodu Zamki, z którym było mi dane wymienić kilka zdań Smile
I ma na drugie imię  tak samo jak ja Tongue I jakby nie było w jakimś tam ułamku Polak Tongue
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości