Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
błona na zaćmienie
#1
Witam !!

Chociaż nie jestem nowicjuszem w fotografii, mam pewien problem związany z wyborem barwnego negatywu na najbliższe zaćmienie Słońca. Kilkanaście lat temu ( i dawniej) nie było specjalnego problemu (i wyboru...) - kupowało się błonę czarnobiałą ORWO NP10 lub NP15, stosowało nieco bardziej forsowne wywołanie i miało się i bardzo drobne ziarno, i odpowiedni kontast. Dziś można czasem nabyć błonę KODAK technical pan (rozdzielczość nawet 300 linii/mm!).
Z negatywów barwnych jeszcze kilka lat temu był negatyw KODAK EKTAR 25 (25 ASA) o parametrach porównywalnych z mikrofilmem. Dziś tej błony nie ma (podobno KODAK zaprzestał jej produkcji), a my na ogól szukamy błon o najwyższej czułości (np. takich jak KONICA 3200 ASA, etc.).

Ale do zaćmienia Słońca potrzeba błon o niskiej czułości, dużej rozdzielczości i większym kontraście (można go zwiększyć również specjalnym wywołaniem). Jaki zatem teraz kupić barwny negatyw na zaćmienie ?? Nie podaję swoich typów, aby nie sugerować gościom Astro-Forum.

Hermes
Odpowiedz
#2
Papatek ratuj :Smile mam ten sam problem co użyć na obecnym rynku filmów do wysokorozdzielczej fotografii Słońca ???
Może Agfa Ultra 50, chodzi mi po głowie ???
Odpowiedz
#3
Janusz, w Twoim wypadku użyłbym Compact Flash 16MB. Mówię serio.
Odpowiedz
#4
Czemu tylko 16 dokupiłem już 256 :-)
Odpowiedz
#5
"Błona" 256 MB oczywiście będzie lepsza. Nie wiedziałem, że już kupiłeś. ;D
Odpowiedz
#6
Odchodzimy od tematu filmu, człowiek czeka na poradę !!!
Odpowiedz
#7
Agfa Ultra to materiał do zastosowań specjalnych - daje wysoki kontrast i bardzo wysokie nasycenie ale wcale nie jest materiałem drobnoziarnistym ani o wysokiej rozdzielczości.
Co do materiałów czarnobiałych najlepiej by było Kodaka Tech Pan lub Ilforda Pan F pamiętając o tym żeby wywoływać je w jak największym rozcieńczeniu używając chemi Ilforda (ID11) Kodaka (T-max, D76) NIE POLECAM POLSKIEJ CHEMI w stylu Hydrofen.... Można zastosować również jakiś wywoływacz drobnoziarnisty np Agfa Rodinal lub Ultrafin Plus Tetenala.
Co do koloru to patrząc zupełnie pod swoim kontem zalecał bym materiał odwracalny Fuji Velvia lub Provia 100, Kodakchrom 64.
Co do negatywów barwnych wydaje mi się że najlepiej by bylo celować w Fuji Reala - lub poprostu Superie 100.
Tak czy inaczej najlepsze rezultaty uzyskacie właśnie na filmach czarnobiałych jak również na filmach o pojemności 256 MB pamiętając żeby zapis był przy jak najmniejszej kompresji Wink

Pozdrawiam !
UWAŻAJ ta jednostka wraz z bandą swoich koleżków podczas czytania tego postu może przejąć kontrolę nad twoim tosterem....  + www.astrofotografia.pl + http://astrofotografia.pl/wordpress/ +
Odpowiedz
#8
Witam !!

Dziękuję wszystkim za dotychczasowe informacje nt. błony barwnej przeznaczonej na zaćmienie Słońca. Ze wskazówek skorzystam podejmując jutro ostateczną decyzję o wyborze materiałów foto do moich dwóch aparatów.
Wiele lat temu miałem okazję robić slajdy na błonie KODACHROME 25 - efekty były szokujące, zwłaszcza dla tych, którzy pamiętają czasy, kiedy w PRL dostępne były materiały ORWO (dostawa do sklepów Fotooptyki RAZ W MIESIĄCU) i jeśli się miało znajomości, to stawało się posiadaczem kilku błon (na miesiąc!) typu ORWOCOLOR UT16 lub UT18.
Były też polskie czarnobiałe (bo kolorowych slajdów FOTON nie robił, a o negatywach nie warto pisać...) W ulotce na jednej z nich znajdowała się następująca informacja: "Błona polecana zwłaszcza do odbitek stykowych"...
Do dziś korzystam z daru, jaki dostałem kiedyś w jednym z sklepów KODAKA - pełny katalog produkowanych wówczas negatywów, slajdów, papierów i chemikalii (czy są dziś dostępne podobne katalogi wyrobów FUJI czy Agfy?). Znalazłem w nim też coś bardzo cennego - zwłaszcza dla przygotowujących się na zaćmienie Słońca w sierpniu 1999 roku na Węgrzech: neutralnie szare filtry, o gęstościach odpowiadających przedłużeniu ekspozycji o 100, 1000 i 10000 razy !!! Wybrałem się do pewnego sklepu, poprosiłem o informacje, jakie mają aktualnie filtry (a produkowane były sporych rozmiarów - nawet 100x100mm) i po odpowiedzi sprzedawcy poczułem się jak... klient, który nie tak dawno (powiedzmy te 15 lat temu) wchodził do sklepu mięsnego i prosił o szynkę.

Hermes


Odpowiedz
#9
podobne katalogi wypuszczają wszyscy producenci materiałów - mało tego wszystko to jest teraz na wyciągnięcie ---- kursora -> wszystko jest w sieci !

wszystko poza filtrami Wink


pozdrawiam !
UWAŻAJ ta jednostka wraz z bandą swoich koleżków podczas czytania tego postu może przejąć kontrolę nad twoim tosterem....  + www.astrofotografia.pl + http://astrofotografia.pl/wordpress/ +
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości