Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bolid nad Łaskiem
#11
Ja wczoraj widziałem bolida około 22:20. Leciał chyba z 3-4 sekundy, a moze i trochę dłużej bo znikł mi za blokiem. Ktoś to widział?Ja obserwowałem z Gdyni. NO i chyba tak leciał przez gwiazdozbiór Kasjopei.
Odpowiedz
#12
(14.08.04, 10:43)uran link napisał(a):no to pochodził on z roju perseidów oczywiście.
widziałem go nad Łaskiem na wysokości około 30 stopni.
a jasność to gdzieś -9m. :o
a widziałem go 12 sierpnia Smile

-9 to chyba rzucał cienie?
Moja strona - astrofotografia - galeria zdjęć. Program easyHDR - składanie i obróbka zdjęć o wysokiej dynamice.
Odpowiedz
#13
(16.08.04, 09:37)karolW link napisał(a):Ja wczoraj widziałem bolida około 22:20. Leciał chyba z 3-4 sekundy, a moze i trochę dłużej bo znikł mi za blokiem. Ktoś to widział?Ja obserwowałem z Gdyni. NO i chyba tak leciał przez gwiazdozbiór Kasjopei.
ja spod karlskrony wczoraj nic nie widzialem - inna sprawa ze okolo 30% nieba bylo przeslonietych chmurkami, wiec moze gdzies za tym sie ow bolid schowal, jesli w ogole by byl widoczny z takiej odleglosci.
inna sprawa to to czy przypadkiem nie bylo to iridium, bowiem na heavens-above.com cos takiego znalazlem:

Observer's Location: Gdynia ( 54.5000°N, 18.5500°E)
Local Time: Central European Summer Time (GMT + 2:00)
(i nastepnie wycinek tabelki rozblyski Iridium z ostatnich 48 godzin)
15 Aug 22:02:12 -1 45° 49° (NE ) 38.0 km (W) -8 Iridium 61

wiec mozliwe ze widziales nie bolida a Iridium. pozdrawiam
Odpowiedz
#14
No wątpie aby to było irydium, bo raczej one tak szybko nie latają i nie zostawiają śladu Wink
Odpowiedz
#15
no tak Iridium mogloby zostawic slad jedynie gdyby sie zamienilo w spadajaca gwiazde, no ale poki co sie na to nie zanosi
Odpowiedz
#16
no faktycznie za jak ja go widziałem to potem zostawił ślad na sporo czasu, a na to czy rzucał cienie to nie patrzylem.

łampa uliczna mi przeszkadzała
Odpowiedz
#17
(18.08.04, 10:10)uran link napisał(a):no faktycznie za jak ja go widziałem to potem zostawił ślad na sporo czasu, a na to czy rzucał cienie to nie patrzylem.

łampa uliczna mi przeszkadzała

Jesteś mało dokładny, nie podajesz godziny, ani położenia (30° nad horyzontem to tylko jedna z dwóch współrzędnych), ani chociaż mniej więcej jak długo widać było ślad (ile to jest sporo czasu?). Skoro tak, to czemu mielibyśmy użyczyć choć trochę wiary w te -9mag? Dlaczego nie -8 albo -10? Pamiętaj, że to jest skala logarytmiczna.
Moja strona - astrofotografia - galeria zdjęć. Program easyHDR - składanie i obróbka zdjęć o wysokiej dynamice.
Odpowiedz
#18
mnie jeszcze zastanawia taka duza jasnosc - of korz zdarzaja sie takie bolidy ale z doswiadczenia wiem ze wiele ludzi daje zawyzona wartosc w stosunku do rzeczywistej - przykladem tu byl "bolid" z OZMY.
Odpowiedz
#19
(18.08.04, 17:03)kanarkusmaximus link napisał(a):mnie jeszcze zastanawia taka duza jasnosc - of korz zdarzaja sie takie bolidy ale z doswiadczenia wiem ze wiele ludzi daje zawyzona wartosc w stosunku do rzeczywistej - przykladem tu byl "bolid" z OZMY.

Szczególnie, że nie ma z czym tej jasności porównać (oprócz flar iridium), bo z Księżycem porównywać nie można bo ten to raczej punktowo nie świeci.

Trzeba też uważać na skalę magnitudo.
Jeśli był na przykład bolid został uznany za 2 razy jasniejszy niż Wenus (-4.3 mag) to wcale nie miał -8.6 mag tylko około -5.05 mag !

m1 = m2 - 2.5 log (I1 / I2)
m = -4.3 - 2.5 log 2 = -5.05 mag
Moja strona - astrofotografia - galeria zdjęć. Program easyHDR - składanie i obróbka zdjęć o wysokiej dynamice.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości