Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Artykuł w GW.
#1
W dzisiejszej Gazecie Wyborczej tj. 29.09.2020 ukazał się duży artykuł o programie Sonda.
Odpowiedz
#2
(29.09.20, 17:00)Paul napisał(a): W dzisiejszej Gazecie Wyborczej tj. 29.09.2020 ukazał się duży artykuł o programie Sonda.

Może uda mi się jeszcze kupić wydanie z tym artykułem.
Odpowiedz
#3
No mi, 1.10, to już na pewno się nie uda... Sad
Może ktoś ma? Bardzo byłbym wdzięczny za jakiś skan czy coś podobnego.
Odpowiedz
#4
(01.10.20, 17:55)Radek68 napisał(a): No mi, 1.10, to już na pewno się nie uda... Sad
Może ktoś ma? Bardzo byłbym wdzięczny za jakiś skan czy coś podobnego.
Ten artykuł jest na stronie Gazety w wersji ogólnodostępnej.
https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,1521...nauke.html
Odpowiedz
#5
(01.10.20, 19:25)Paul napisał(a): Ten artykuł jest na stronie Gazety w wersji ogólnodostępnej.
https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,1521...nauke.html

O, tego nie wiedziałem.
Zaraz zabieram się do czytania

Dzięki Ci Paul Smile
Odpowiedz
#6
Przeczytałem.

Oczywiście bardzo się cieszę, że po 31 latach od tragicznego zakończenia emisji SONDY nadal powstają o niej i o jej twórcach materiały, ze są drukowane w ogólnopolskim dzienniku. Kurek, Kamiński, Pyć i Siudym + wiele innych osób pracujących przy produkcji SONDY niewątpliwie sobie na to zasłużyli, bo program faktycznie był wyjątkowy.

Niemniej sam tekst zawiera kilka błędów, a w naprawdę wielu miejscach jest parafrazą tego, co w swojej książeczce o SONDZIE napisał Marek Siudym. I nie mówię tu o wielu cytatach z tej książki, bo one oczywiście jako takie są oznaczone jako cytaty, ale o reszcie artykułu; to często inne fragmenty książki, tylko inaczej napisane. No cóż, faktem jest, że to jedyna „oficjalna” książka o SONDZIE, napisana przez jednego z jej twórców.

Natomiast co do błędów. W artykule czytamy:
„Do tragedii doszło (…) na prostej drodze.”
No nie, na pewno nie na prostej drodze. Miejsce tragedii to sam wjazd do Raciborza, gdzie droga biegnie po łuku w prawo i w dół. Czyli że przy nadmiernej prędkości mogło ich po prostu wynieść na lewy pas.
Dalsze informacje z artykułu (cyt.) „Dopiero po czasie ustalono, że zawiniła brawura - Gieysztor zdecydował się na manewr wyprzedzania, nie mając odpowiedniej widoczności.” to czyste spekulacje,  nie ustalono tego,  to tylko domysły. Prawdopodobnie zawiniła prędkość, rutyna, no i łuk drogi, który pochłonął znacznie więcej ofiar.

Co do samego programu, to w artykule mamy:
„Dokładnie 527. Tyle półgodzinnych odcinków udało się nakręcić w trakcie 12 lat emitowania "Sondy".”
To błędna informacja. Nawet na Wikipedii (nie mówiąc o naszym forum) jest poprawna ich liczba: 488. Bez odcinków specjalnych to 469.

Dalej:
„Logo zaprojektował sam Andrzej Kurek na otrzymanym od firmy OMC upragnionym komputerze ZX Spectrum.”
Owszem, logo zaprojektował i wykonał Andrzej Kurek, ale na prywatnym komputerze zakupionym w 1983 roku w Anglii.

I na koniec czytamy:
„Z wyprodukowanych ponad 500 odcinków zachowało się około 200”.
No tu sprawa nie jest tak jednoznaczna, ale to również błędna informacja. Około 200 jest obecnie dostępnych, a zachowanych – w archiwum TVP – jest więcej. Dokładnej ich ilości niestety nie znamy, Tomasz Pyć mówił, że „przyznają się do 241 taśm”, no ale ile tego jest naprawdę, to oczywiście nie jestem w stanie zweryfikować.

Tak czy siak cieszę się, że ten artykuł zaistniał w GW. Smile
Odpowiedz
#7
Przeczytałem artykuł w GW. Faktycznie Pani Ewelina troszkę mija się miejscami z faktami i dość powszechnie dostępną wiedzą. Radek celnie to wszystko wypunktował. Swoją drogą ciekawe skąd taka pewność autorki artykułu, że odcinków było "dokładnie 527"? Chwała jej jednak za to, że ten artykuł powstał.
Odpowiedz
#8
(01.10.20, 22:06)Radek68 napisał(a): Przeczytałem.

Oczywiście bardzo się cieszę, że po 31 latach od tragicznego zakończenia emisji SONDY nadal powstają o niej i o jej twórcach materiały, ze są drukowane w ogólnopolskim dzienniku. Kurek, Kamiński, Pyć i Siudym + wiele innych osób pracujących przy produkcji SONDY niewątpliwie sobie na to zasłużyli, bo program faktycznie był wyjątkowy.

Niemniej sam tekst zawiera kilka błędów, a w naprawdę wielu miejscach jest parafrazą tego, co w swojej książeczce o SONDZIE napisał Marek Siudym. I nie mówię tu o wielu cytatach z tej książki, bo one oczywiście jako takie są oznaczone jako cytaty, ale o reszcie artykułu; to często inne fragmenty książki, tylko inaczej napisane. No cóż, faktem jest, że to jedyna „oficjalna” książka o SONDZIE, napisana przez jednego z jej twórców.

Natomiast co do błędów. W artykule czytamy:
„Do tragedii doszło (…) na prostej drodze.”
No nie, na pewno nie na prostej drodze. Miejsce tragedii to sam wjazd do Raciborza, gdzie droga biegnie po łuku w prawo i w dół. Czyli że przy nadmiernej prędkości mogło ich po prostu wynieść na lewy pas.
Dalsze informacje z artykułu (cyt.) „Dopiero po czasie ustalono, że zawiniła brawura - Gieysztor zdecydował się na manewr wyprzedzania, nie mając odpowiedniej widoczności.” to czyste spekulacje,  nie ustalono tego,  to tylko domysły. Prawdopodobnie zawiniła prędkość, rutyna, no i łuk drogi, który pochłonął znacznie więcej ofiar.

Co do samego programu, to w artykule mamy:
„Dokładnie 527. Tyle półgodzinnych odcinków udało się nakręcić w trakcie 12 lat emitowania "Sondy".”
To błędna informacja. Nawet na Wikipedii (nie mówiąc o naszym forum) jest poprawna ich liczba: 488. Bez odcinków specjalnych to 469.

Dalej:
„Logo zaprojektował sam Andrzej Kurek na otrzymanym od firmy OMC upragnionym komputerze ZX Spectrum.”
Owszem, logo zaprojektował i wykonał Andrzej Kurek, ale na prywatnym komputerze zakupionym w 1983 roku w Anglii.

I na koniec czytamy:
„Z wyprodukowanych ponad 500 odcinków zachowało się około 200”.
No tu sprawa nie jest tak jednoznaczna, ale to również błędna informacja. Około 200 jest obecnie dostępnych, a zachowanych – w archiwum TVP – jest więcej. Dokładnej ich ilości niestety nie znamy, Tomasz Pyć mówił, że „przyznają się do 241 taśm”, no ale ile tego jest naprawdę, to oczywiście nie jestem w stanie zweryfikować.

Tak czy siak cieszę się, że ten artykuł zaistniał w GW. Smile
Odpowiedz
#9
(01.10.20, 22:06)Radek68 napisał(a): Przeczytałem.

Oczywiście bardzo się cieszę, że po 31 latach od tragicznego zakończenia emisji SONDY nadal powstają o niej i o jej twórcach materiały, ze są drukowane w ogólnopolskim dzienniku. Kurek, Kamiński, Pyć i Siudym + wiele innych osób pracujących przy produkcji SONDY niewątpliwie sobie na to zasłużyli, bo program faktycznie był wyjątkowy.

Niemniej sam tekst zawiera kilka błędów, a w naprawdę wielu miejscach jest parafrazą tego, co w swojej książeczce o SONDZIE napisał Marek Siudym. I nie mówię tu o wielu cytatach z tej książki, bo one oczywiście jako takie są oznaczone jako cytaty, ale o reszcie artykułu; to często inne fragmenty książki, tylko inaczej napisane. No cóż, faktem jest, że to jedyna „oficjalna” książka o SONDZIE, napisana przez jednego z jej twórców.

Natomiast co do błędów. W artykule czytamy:
„Do tragedii doszło (…) na prostej drodze.”
No nie, na pewno nie na prostej drodze. Miejsce tragedii to sam wjazd do Raciborza, gdzie droga biegnie po łuku w prawo i w dół. Czyli że przy nadmiernej prędkości mogło ich po prostu wynieść na lewy pas.
Dalsze informacje z artykułu (cyt.) „Dopiero po czasie ustalono, że zawiniła brawura - Gieysztor zdecydował się na manewr wyprzedzania, nie mając odpowiedniej widoczności.” to czyste spekulacje,  nie ustalono tego,  to tylko domysły. Prawdopodobnie zawiniła prędkość, rutyna, no i łuk drogi, który pochłonął znacznie więcej ofiar.

Co do samego programu, to w artykule mamy:
„Dokładnie 527. Tyle półgodzinnych odcinków udało się nakręcić w trakcie 12 lat emitowania "Sondy".”
To błędna informacja. Nawet na Wikipedii (nie mówiąc o naszym forum) jest poprawna ich liczba: 488. Bez odcinków specjalnych to 469.

Dalej:
„Logo zaprojektował sam Andrzej Kurek na otrzymanym od firmy OMC upragnionym komputerze ZX Spectrum.”
Owszem, logo zaprojektował i wykonał Andrzej Kurek, ale na prywatnym komputerze zakupionym w 1983 roku w Anglii.

I na koniec czytamy:
„Z wyprodukowanych ponad 500 odcinków zachowało się około 200”.
No tu sprawa nie jest tak jednoznaczna, ale to również błędna informacja. Około 200 jest obecnie dostępnych, a zachowanych – w archiwum TVP – jest więcej. Dokładnej ich ilości niestety nie znamy, Tomasz Pyć mówił, że „przyznają się do 241 taśm”, no ale ile tego jest naprawdę, to oczywiście nie jestem w stanie zweryfikować.

Tak czy siak cieszę się, że ten artykuł zaistniał w GW. Smile
    Bardzo dobrze to opisałeś, myślę, że dziennikarka powinna skontaktować z kompetentną osobą z tego forum aby zweryfikować swoje informacje. Ale być może ma dojście do kogoś ważnego z TVP, który podzielił się z nią jakąś wiedzą, która była dotychczas niedostępna, myślę tutaj np. o tej liczbie istniejących odcinków w archiwum.
Tak w ogóle to jak każdy na tym forum jestem wielkim miłośnikiem Sondy, zaglądam do forum praktycznie od początku jego powstania ale jakoś nie było okazji aby coś tutaj napisać. Jestem  z rocznika 66 tak więc pamiętam Sondę bardzo dobrze a teraz jak mam możliwości czasowe to często oglądam z wielkim sentymentem dostępne odcinki.
 Również staram się wydobyć z mediów wszystkie możliwe informacje i fakty o Sondzie. Amatorsko interesuję się szeroko rozumianą nauką i techniką.
Tacy ludzie jak AK i ZK już się nie pojawią i nie pojawi się nowa Sonda, widzimy, że tzw. Sonda 2 nie wypaliła.  Nie wierzę też w informację, że chcieli zakończyć Sondę. 

Czasami zastanawiam się jak by wyglądała Sonda w nowych czasach po 89 roku. Oni już zaistnieli trochę w tej nowej rzeczywistości z ogromnym postępem w rozwoju nauki i techniki ale niestety już z nastawieniem komercyjnym, którego nie było w Sondzie.
Ale cóż wszystko przemija.

 Również myślę podobnie jak  Jagos65, który zamieścił wpis w 31 rocznicę śmierci AK i ZK  o kolejnej okazji do wspomnień.
Jak coś znajdę nowego o Sondzie to podeślę info.
Pozdrawiam
Odpowiedz
#10
Paul nie sądzę, aby autorka artykułu czerpała swoje informacje od "kogoś ważnego w TVP". Jak napisał Radek, poprawna liczba odcinków to 488 i są na to twarde dowody. Nie ma to znaczenia dla przeciętnego czytelnika, ma natomiast duże znaczenie dla nas, którzy do wszystkiego, co związane z Sondą podchodzą bardzo emocjonalnie.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości