Astronomia Amatorska - astro4u.net
Prawie meteor - Wersja do druku

+- Astronomia Amatorska - astro4u.net (https://astro4u.net/forum)
+-- Dział: ASTROFOTOGRAFIA i ASTROSZKICE (https://astro4u.net/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Dział: Astrofotografia (https://astro4u.net/forum/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: Prawie meteor (/showthread.php?tid=444)



Prawie meteor - Togal - 03.06.03

"Wywołałem" resztę fotek z nocy 31.05/01.06. Czekając na zorzę zrobiliśmy kilkanaście fotek tak sobie w niebo mając nadzieję że "chociaż" jakiś meteor się trafi. Aparat na statywie wyzwalany od czasu do czasu pilotem. W zasadzie wcale nie patrzyliśmy tam gdzie obiektyw. Po przejrzeniu fotek przez chwilę myślałem, że wreszcie jest. Niestety, okazało się, że to połowa flary IRIDIUM 62 (31.05 godz 23:19:19) Sad

[Obrazek: meteor.JPG]


Re:Prawie meteor - ntwwoit - 04.06.03

a co! meteor na zawołanie Wink


Re:Prawie meteor - Togal - 04.06.03

Szkoda, że Sky Map albo jakiś inny software nie potrafi przewidzieć kiedy i gdzie jaki metor będzie widać >Sad. Bartek, ale Ty chyba jakieś programiki piszesz? Nie dałbyś rady coś takiego zrobić? Ja już setki megabajtów swojej kliszy zmarnowałem i ani jednego nie trafiłem. Sad


Re:Prawie meteor - ntwwoit - 04.06.03

na obliczanie pozycji meteorów jest taka specjalna funkcja Wink -
random

fragment programu w C++ wyglądałby tak:

njd = .... ; // jakaś data juliańska rozpoczęcia obserwacji
randomize(); // generowanie pierwszej pseudolosowej liczby
alt = random(90); // losowanie wysokości nad horyzontem
az = random(360); // losowanie azymutu
mag = (random(70)-30)/10; // losowanie "przewidywanej" jasności
njd = njd + k*random(72); // losowanie kolejnej daty julianskiej wystąpienia zjawiska, gdzie k to stała związana z aktywnością rojów (dla k=1 można przyjąć, że mamy rój o sile 100 meteorów na godzinę)

oczywiście można to bardziej skomplikować, ale jak zapewne wykaże praktyka jakość przewiwywań jest już zupełnie wystarczająca ;D tj. równa prawdopodobieństwu trafienia w totolotka, które wynosi: 1 : 13'983'816, a przecież ludzie grają... więc czemu nie robić zdjęć w ciemno? Wink


Re:Prawie meteor - Togal - 04.06.03

(04.06.03, 19:14)Bartolo link napisał(a):njd = .... ; // jakaś data juliańska rozpoczęcia obserwacji
randomize(); // generowanie pierwszej pseudolosowej liczby
alt = random(90); // losowanie wysokości nad horyzontem
az = random(360); // losowanie azymutu
mag = (random(70)-30)/10; // losowanie "przewidywanej" jasności
njd = njd + k*random(72); // losowanie kolejnej daty julianskiej wystąpienia zjawiska, gdzie k to stała związana z aktywnością rojów (dla k=1 można przyjąć, że mamy rój o sile 100 meteorów na godzinę)

Dzięki Bartek, wiedziałem, że można liczyć na Ciebie. Uruchomiłem twój kod i azymut wyszedł minus 12. Czy to jakiś bug w kodzie czy ja mam takiego pecha?


Re:Prawie meteor - Janusz_P. - 04.06.03

O... To może poczekaj na hiperrefrakcję i celuj w horyzont Wink Wink Wink


Re:Prawie meteor - ntwwoit - 05.06.03

(04.06.03, 20:52)Togal link napisał(a):Dzięki Bartek, wiedziałem, że można liczyć na Ciebie. Uruchomiłem twój kod i azymut wyszedł minus 12. Czy to jakiś bug w kodzie czy ja mam takiego pecha?

hmm, to musi działać... pewnie Twoja zmienna jest typu 'signed char', a w przypadku azymutu losujemy liczbę od 0..359. Jeden bajt (unsigned char) pozwala na zapsanie tylko liczb od 0..255, natomiast z signed char jest jeszcze gorzej w tym przypadku, bo umożliwia tylko zapis liczb w zakresie 127..128. Zamień 'char' na 'int' i będzie chodziło Wink


Re:Prawie meteor - Togal - 05.06.03

(05.06.03, 16:40)Bartolo link napisał(a):Zamień 'char' na 'int' i będzie chodziło Wink

Zmieniłem i chodzi ;D Dzięki Bartek. Człowiek się całe życie uczy. Teraz tylko dobra pogoda i można robić w ciemno ;D


Re:Prawie meteor - ntwwoit - 05.06.03

w tych sprawach zawsze służę pomocą... ;D