Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mała relacja z budowy Newtona 330mm
#31
Cytat:...Marzy mi się przeróbka 8" z wersji pełnej na coś takiego właśnie... Jednak nie wiem czy nie praktyczniejsze jest czeskie rozwiązanie, jednak lustro jest w lepszy sposób osłonięte. ...

... można zrobić coś pośredniego między Obsessionem (very ultra compact), a rozwiązaniem czeskim (LG całkowicie zabudowane blachą alu) i właśnie nad czymś takim pracuję. Z założenia ma to być konstrukcja lekka, rozbieralna (aluminiowo/stalowa, bez drewna), ale możliwa do wykonania przez przeciętnego amatora (z dostępnych na rynku materiałów), dysponującego podstawowymi narzędziami (bez obrabiarek i maszyn CNC)!
Odpowiedz
#32
Właśnie o coś takiego mi chodzi, ale z wykorzystaniem drewna. Może w mniejszym stoipniu jak w obecnej konstrukcji, ale jednak. W tym tygodniu powinien się wyjaśnić wątek wyciągu więc może coś się ruszy w temacie.
ATM 13" Refraktorek 80/900, Tento 7x50, Kilka ES-ów, scopos 30 i para oczu.
Odpowiedz
#33
W moim kompakcie nawet nie biorę pod uwagę drewna, gdyż przy niewielkich wymiarach poszczególnych detali ma za małą wytrzymałość, no i lubi się paczyć (nawet dobrze zabezpieczone). przeczytaj to co napisał Hermes w tym wątku: http://astro4u.net/yabbse/index.php/topic,17286.0.html Całość powstanie tylko z kształtowników aluminiowych i gwintowanych prętów stalowych (nie będę używał blachy!  ;D )  8) . Dzisiaj nawet obejrzałem sobie rurki z włókna węglowego. Miałem cichą nadzeję, że być może użyję ich do połączenia celi LG z celą LW, ale jak zobaczyłem cenę, to mi wara opadła.  :o Jednak pozostanę przy rurkach aluminiowych!  Wink  Z metalami kolorowymi i tworzywami sztucznymi no problem, bo mam w moim mieście hurtownię, gdzie te materiały można kupić (i nawet zamówić ich obróbkę CNC, ale nie biorę tego pod uwagę - to ma być tania konstrukcja amatorska).

Czekam z niecierpliwością na dalsze relacje z dokończenia budowy i testów Twojego telepa.
Odpowiedz
#34
Mam już w znacznym stopniu przemyślaną (i rozrysowaną) konstrukcję mechaniczną mojego Newtona kompakta. Ponieważ na razie nie mogę zakładać w dziale ATM tematów, pomarudzę trochę tutaj (zresztą jest to związane również z Twoim Newtonem 330). Relacji z budowy mojego Newtona nie zamierzam robić  Wink - przedstawię dopiero gotową konstrukcję ze szczegółami - jeśli nabiję do tego czasu 50 pkt, to na tym forum w dziale ATM, a jak nie to dam linka, gdzie to zamieszczę.

Wracając jednak do tematu...

@j83k, jak masz wykonane mocowania rurek alu w Twojej 330-ce? Ten szczegół w moim kompakcie mam jeszcze do przemyślenia. Mógłbyś napisać coś więcej na ten temat (może fotki - zbliżenia?). Nie chciałbym tych elementów robić od zera, a chciałbym żeby były w miarę niezłej jakości, bo takie w kompakcie są potrzebne! Mam przeświadczenie, że "idzie" wykorzystać coś gotowego. Chyba w sklepach z akcesoriami do wyposażenia lokali usługowych (sklepy, biura itp., gdzie często wykorzystuje się rurki na meble, ścianki działowe itd) są może dostępne jakieś fajne, gotowe i przydatne dla nas łączniki rurek. Wie Ktoś coś na ten temat. Wdzięczny będę za jakieś linki (również przykłady rozwiązań innych ATMowców) - zaoszczędzi mi to trochę czasu. Pozdrawiam serdecznie wszystkich pasjonatów astronomii amatorskiej!
Odpowiedz
#35
W moim teleskopie są to klocki ze sklejki 30mm z nawierconymi otworami pod odpowiednimi kątami. Sama sklejka by się rozpadła (rozwarstwiła) więc przez całą grubość klocków i pierścieni tubusów są wywiercone po 3 otwory i wklejone kołki. Tak że całość jest wytrzymała. Robiłem testy, bo miałem wątpliwości z początku, ale po teście w którym rurka się wygięła a klocek został nienaruszony uznałem że jest ok. Tyle że tu sytuacja jest prosta, rurki zostaną wklejone na stałe żywicą epoksydową.

W "międzyczasie" tworzę konstrukcję 8" i jak na razie dosyć ciekawie to wygląda.. I właśnie tam mam ten sam problem, ale już chyba wpadłem na odpowiedni pomysł. Tylko muszę jeszcze to rozrysować. No to już mam... szybciej pewnie bym narysował to rapitografem na kalce niż w tym programie...
[Obrazek: b16a4ff933af712dmed.jpg]
ATM 13" Refraktorek 80/900, Tento 7x50, Kilka ES-ów, scopos 30 i para oczu.
Odpowiedz
#36
Nie, to nie jest dobre rozwiązanie (o ile dobrze zrozumiałem Twój rysunek), bo przy dokręcaniu, powierzchnia rurek na końcach będzie ulegała stopniowemu uszkodzeniu-odkształceniu od przekroju kołowego, nawet jeśli wzmocnisz rurki ("zakorkujesz" czymś tam końcówki)!! Rurki w zasadzie nie powinny być przewiercane na końcach, ani nie powinny wchodzić w elementy (między elementy) dociskowe, które mogą je całościowo odkształcać na końcówkach! Tak jak pisałem wcześniej szukam właśnie pomysłów, a może gotowego rozwiązania (do kupienia i wykorzystania z ewentualnymi drobnymi poprawkami), oglądając w necie akcesoria do wyposażania lokali użytkowych.

To co na razie znalazłem, a mogłoby się ewentualnie przydać do naszych celów.

zakończenie rurki fi25mm do prostopadłego połączenia z innymi elementami:
[Obrazek: img_velky_1189864729_91.JPG]

chromowana wkładka rurki fi25mm z gwintem M10:
[Obrazek: img_velky_1289039054_43.JPG]

stopka z gwintem M10 (po opiłowaniu/obtoczeniu na wiertarce plastykowej stopki do mniejszej średnicy można mieć w ten sposób gotową śrubę M10 z pokrętką do współpracy z wkładką z górnego zdjęcia):
[Obrazek: img_velky_1189864614_35.JPG]

... szukam dalej  Wink , bo przydałoby się coś podobnego, ale do rurek fi 20mm

PS Powyższe fotki pochodzą stąd:

System rurowo-kulowy

Oczywiście, że najlepsze byłyby łączniki do rurek takie jak widoczne na filmie z montażu Obsessiona (gdyby gdzieś dało się kupić coś gotowego i podobnego  :Smile ):

http://blip.tv/file/1100551

... i tak sobie myślę, że takie wkładki z gwintem do rurek (jak na powyższej fotce, lub podobne) oraz odpowiednio docięte kątowniki aluminiowe, dokręcone do tych wkładek, osadzonych w rurkach i śruby z plastykową pokrętką i mamy praktycznie to samo, co na filmie!  ;D

@j83k popatrz dokładnie na film z powyższego linku (robiąc stop klatki), szczególnie w drugiej połowie widać dokładnie jak jest rozwiązane to mocowanie rurek!!  Big Grin

BTW, fajny patent ze skarpetką  ;D i balansowaniem wyważenia w zależności od wagi założonego okularu (kurde gościu wyciągnął Naglera 2" - nie szybko se taki kupię  :Smile )
Odpowiedz
#37
No taką mam właśnie wizję. Rurka oczywiście wypełniona, wałkiem aluminiowym wciśniętym do wnętrza na żywicę epoksydową. Prostopadłe mocowanie odpada, bo rurki mają ściśle określone kąty (u mnie jak pamiętam to jest około 7 stopni do wewnątrz i rozwarte o kąt 28 stopni. Mogę się mylić bo nie zapisywałem, przy wierceniu otworów musiałem zrobić specjalny przyrząd żeby zachować  wysoką powtarzalność) Przy czym.. Rurki zostaną przykręcone tylko raz, otwory z ciasnym pasowaniem do sworznia/śruby. jedynym rozkręcalnym połączeniem by było to które mocuje cały element (środkowa śruba). Przez odpowiedni dobór kątów i zapewnienie obrotu rurek na sworzniach można uzyskać coś co można złożyć w harmonijkę. Czyli dosyć eleganckie rozwiązanie, bo kratownica miała by postać elementu jedno częściowego po zdemontowaniu.
ATM 13" Refraktorek 80/900, Tento 7x50, Kilka ES-ów, scopos 30 i para oczu.
Odpowiedz
#38
OK, rozumiem - wydaje się to najprostszym sposobem uzyskania ruchomego i skręcanego złącza do rur, jednak ja pozostanę przy takim rozwiązaniu jak w Obsessionie (warto zwrócić uwagę na filmik z powyższego linku dokładnie od 3 min 45 sek). Po prostu jest tylko jeden punkt ruchomy (skręcany) w każdym złączu a kątowniki są na sztywno dokręcone do gwintowanych wkładek na końcach rurek, co po skręceniu gwarantuje właściwą sztywność konstrukcji (dokręcamy tylko jedną śrubę). U Ciebie w każdym złączu będą aż trzy ruchome punkty, tak, że na dobrą sprawę (mimo wcześniejszego pasowania na sztywno dwóch z tych punktów ruchomych) i tak trzeba będzie ostatecznie dociągać trzy śruby w każdym złączu, no ale może się mylę  :Smile - praktyka czasami brutalnie obchodzi się z teoretycznymi przemyśleniami!  Wink Skoro już jednak doszliśmy do wspólnej konkluzji, że końcówki rur i tak trzeba zaczopować, to nie widzę przeciwwskazań, żeby zamiast wiercenia rur zrobić wiercenie i gwintowanie czopów, albo zastosować gotowe gwintowane czopy. W systemie rurowo-kulowym TRIS dostępne są gwintowane czopy/wkładki rurowe do rurek fi 16, 25, 32. Szkoda, że nie ma do fi 20, bo fi 16 aluminiowe są trochę za delikatna (chyba, że wykorzystamy rurki stalowe fi 16 - ścianka grubości 1mm - te z systemu TRIS, ale trzeba by przeliczyć czy to nie będzie za ciężkie) a fi 25 są chyba trochę za grube (do mojego 10" kompakta na pewno).

Akcesoria - system TRIS
Odpowiedz
#39
Smile No właśnie z rozpędu narysowałem te dwie dodatkowe śruby na rurkach. Mój zamysł to zrobić z aluminium/duralu/laminatu element łączący. Zaś sworznie wprasować w ten element, a eliminację luzu zrobić poprzez jakiś element sprężysty który by dociskał rurkę do łącznika. To przecież nie zawias w drzwiach że musi wytrzymywać dużą ilość ruchów, tu występuje raczej zakres ruchu kilka-kilkanaście stopni raz na jakiś czas. Więc jeśli użyć wypełnienia z lepszego materiału (dural) i sworznie z gładkiej chromowanej stali lepszej albo nierdzewnej to powinno to wytrzymać naprawdę długi okres eksploatacji.
ATM 13" Refraktorek 80/900, Tento 7x50, Kilka ES-ów, scopos 30 i para oczu.
Odpowiedz
#40
... ale to będzie bardziej złożone od tego, co jest w Obsessionie! Ja tam nie będę wyważał już otwartych drzwi! ;D Właśnie przeliczyłem wagę rurek:

6 x rura alu fi20x1x1000 - 0,97 kg (rurki do kupienia w supermarketach budowlanych np. OBI lub hurtowniach z metalami kolorowymi np. TABAL)
6 x rura stal fi16x1x1000 - 2,23 kg (rurki systemu TRIS do kupienia w sklepach z wyposażeniem dla lokali użytkowych np. LOTAR1)

Dla Newtona ultra kompaktowego bardzo ważne jest maksymalne przesunięcie środka ciężkości teleskopu w kierunku celi LG po to, aby miejsce mocowania sanek Dobsona wypadło w okolicach lustra głównego. Dzięki temu mamy wyjątkowo prostą konstrukcję montażu Dobsona o bardzo niskim zawieszeniu. Więc na razie jeszcze się zastanawiam jakie rurki użyć (dopóki nie przeliczę wagi pozostałych elementów telepa). fi16 stalowe dwukrotnie cięższe od rurek aluminiowych, ale do nich są gotowe gwintowane czopy:

rurki fi16 stalowe (rurki systemu TRIS - odcinki 3mb)
[Obrazek: art500.JPG]

metalowa wkładka z gwintem M8 do rury fi16 (system TRIS)
[Obrazek: art511e.JPG]

... dla rurek fi20 alu trzeba by jakieś wkładki gwintowane samemu kombinować (na razie nic gotowego nie znalazłem)

Muszę się wybrać do hurtowni TABAL, trochę mi nie po drodze, ale pewnie po niedzieli to zrobię! Najlepiej pomacać na miejscu, to co mają.  Wink
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości