Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[ATM] "BOBSON" - Newton 10". Konstrukcja
#1
Witam!

Dzięki uprzejmości kolegi z forum Krzysztofa Kidy (krzy_k) od którego nabyłem lustra do newtona 10" w systemie "ratalnym". Wink Dziękuje mu za wyrozumiałość.  Smile

Niniejszym mam szansę stworzyć własnoręcznie wykonany teleskop. Zamieszczę tu fotorelację z poszczególnych etapów budowy.

etapy:
1)montaż
2)mocowanie teleskop-montaż
3)tuba
4)cela pod LG

Zaczynamy:

Na pierwszy rzut poszły okrągłe (D=600mm) podstawy montażu, oraz przewiercenie osi.

[Obrazek: 21012011.jpg]

Łożyskowanie (o ile można to tak nazwać), wykonałem z tulei wciśniętą w oś + podkładki i pręt gwintowany przeciągnięty przez tuleje, na nim kontra z nakrętek po obu stronach. Płyty poruszają się z przyzwoitym oporem po podkładkach obszytych płótnem. niestety... zapomniałem zrobić zdjęcie. jak to wygląda w środku.

Następny krok to wykonanie, ramion. Tu w projektowaniu pomogła mi koleżanka.  ;D A mówią że baba w warsztacie to nieszczęście murowane. Big Grin

[Obrazek: 21012011001.jpg]
Pewnie Admin mnie zje za ta fotkę.  :-X Ale też innej nie posiadam.  ;D

Łoże na powieszenie osi Alt. to półokręgi, koła D=100mm. Wysokość ramion to 600mm.

krok następny - mocowanie ramion do podstawy.

[Obrazek: 24012011001.jpg]

Mocowanie postanowiłem wykonać na kątownikach, które są przymocowane do podstawy na wkrętach, natomiast część ramion skręcona jest na przestrzał śrubami.

jedno ramię:
[Obrazek: 24012011002.jpg]

i obydwa:
[Obrazek: 24012011004.jpg]

i rzut z boku:
[Obrazek: 24012011005.jpg]


Teraz pozostało wycięcie i mocowanie zastrzałów, aby usztywnić konstrukcję.

[Obrazek: 24012011006.jpg]

ten wąski zastrzał, ma służyć przy okazji jako półka na okulary, otwory (a raczej wgłębienia) zrobię jak już przywiozę montaż do domu.

Na koniec zostały nóżki. tu szykuje się wymiana raczej. Są wysokie, plastikowe, z luzami i śliskie Tongue. Są to regulowane nóżki kuchenne.

Koniec części pierwszej.  Wink

Na następny odcinek zapraszam niebawem... mam nadzieję.  8)
MOJE GG: 12372935 Wizual: WILK 10" [ATM]  Taiga 11x70        foto: ZENIT ET [Obrazek: widgetp.png]
Odpowiedz
#2
...no piknie, ale dlaczego te płyty pionowe masz tak wybrzuszone? Trenujesz mięśnie?  Wink
Można byłoby ewentualnie wyciąć w nich trochę /nawet dość dużo/ materiału; całość będzie lżejsza a może i ładniejsza - ale to sprawa gustu...

Kolejne pytanie: dlaczego tak duża podstawa, 600mm? Czy planujesz solidne bafle /diafragmy/ i tuba będzie znacznie szersza niż w syntach?

Smile


Odpowiedz
#3
(24.01.11, 20:34)zbignieww link napisał(a):Trenujesz mięśnie?  Wink

Przyda mu się  ;D
Odpowiedz
#4
Te wybrzuszenia, to po części dla stabilności, miejsce na półeczkę + takie mi się jakoś spodobały  Wink Całość lekka nie jest. Ale w końcu teleskop wynosił będę przed dom. Więc waga nie gra dużej roli.

Co do szerokości. Tuba ma mieć 300mm średnicy zewnętrznej, a do tego dojdą jeszcze obejmy. A miejsca na cięciwie i tak jest dość mało.. tzn. na styk. Wink
MOJE GG: 12372935 Wizual: WILK 10" [ATM]  Taiga 11x70        foto: ZENIT ET [Obrazek: widgetp.png]
Odpowiedz
#5
No Predziu Wink,wygląda fajnie i czekam na więcej.Ale też mam pytanie,czy krawędzie tych płyt będą czymś oklejane lub szpachlowane?.Sam wygląd boków montażu jest ładny,i mi się podoba.Jest i minus takiej ściętej ku górze konstrukcji.Całość u góry jest o wiele mniej sztywna i drga.Ale tutaj jest nadmiar,więc może nie będzie tak źle jak było w moim przypadku,bo tuba 10" nie jest tak ciężka.Ja musiałem wyciąć inny kształt boków montażu,bo taki jak Twój był za słaby.Ale moja tuba waży 31kg.
Odpowiedz
#6
Krawędzie będą albo oklejane albo pomaluje je sprejem. jeszcze zobaczę. Szpachla może się kruszyć, więc odpada. Wink To jest już kosmetyka.

MOJE GG: 12372935 Wizual: WILK 10" [ATM]  Taiga 11x70        foto: ZENIT ET [Obrazek: widgetp.png]
Odpowiedz
#7
(24.01.11, 21:52)TOM link napisał(a):Jest i minus takiej ściętej ku górze konstrukcji.Całość u góry jest o wiele mniej sztywna i drga.

Tomieeee! Nie rób Predziowi wody z mózgu Wink Big Grin Drgania mogłyby występować przy wąskich pionowych płytach u podstaw - a nie na górze! Momenty zginające, skręcające zależą od ramienia działania siły...

Smile


Odpowiedz
#8
A właśnie że nie,też myślałem dokładnie tak samo jak ty teraz.I zrobiłem na samym początku dokładnie taki sam kształt,ale okazało się że powyżej zastrzału,czyli tej ścianki przedniej i półki u Predatora,wszystko wpadało w takie drgania,że wycinałem boki jeszcze raz,ale powtarzam,moja tuba jest ciężka i montaż jest wykonany na styk.Ale sama szerokość nie ma wpływu na sztywność,tutaj liczy się właśnie szerokość powyżej samego zastrzału i jak najmniejsza wysokość po wyżej niego. :-\
Odpowiedz
#9
(24.01.11, 22:06)Predator link napisał(a):Krawędzie będą albo oklejane albo pomaluje je sprejem. jeszcze zobaczę. Szpachla może się kruszyć, więc odpada. Wink To jest już kosmetyka.
Ja u siebie szpachlowałem,szpachlą somochodową (chemoutwardzalną) i wszystko świetnie się trzyma. Wink
Odpowiedz
#10
(24.01.11, 22:07)zbignieww link napisał(a):Tomieeee! Nie rób Predziowi wody z mózgu Wink Big Grin Drgania mogłyby występować przy wąskich pionowych płytach u podstaw - a nie na górze! Momenty zginające, skręcające zależą od ramienia działania siły...

Smile

Święta racja. Wink

TOM widocznie miał za wąskie zastrzały, albo zbyt nisko zamontowane. U mnie ścianki ani drgną. Smile

Co do szpachli samochodowej... Przemyślę sprawę  Tongue może uda mi się gdzie nie gdzie ubytki na krawędziach zamaskować przy okazji. Wink
MOJE GG: 12372935 Wizual: WILK 10" [ATM]  Taiga 11x70        foto: ZENIT ET [Obrazek: widgetp.png]
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości