Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meteor? Tak czy nie? (a jednak Iridium!)
#1
Wczoraj (3 maj 2009 rok) o godzinie 22:58 (GMT+2) zauważyłem na niebie dziwny obiekt. Myślałem, że to flara Iridium (o jasności -6 mag.), która miała rozbłysnąć w tym samym czasie. Nie widziałem flary, ale ten dziwny obiekt (na pewno nie flara, ponieważ położenie się nie zgadza), który rozbłysł do jasności -2 mag. i przy okazji 8 stopni poniżej w tym samym czasie też był rozbłysk o jasności 0 mag. Co to jest?? ??? Położenie obiektów:

Pierwszy obiekt: azymut 250 stopni, wysokość ok. 18 stopni nad horyzontem, kierunek: północny wschód, wznoszący.
Obiekt wolno się poruszał i trwał około 20 sekund (!).

Drugi obiekt: azymut 250 stopni, wysokość ok. 10 stopni nad horyzontem, kierunek: północny wschód, wznoszący
Obiekt ten rozbłysł na kilka sekund (może 3), nie widziałem żeby się poruszał.

Pierwszy obiekt miał dziwną trajektorię - leciał zygzakiem.

Obserwowałem obiekt z Suwałk.

Może któryś z was widział ten obiekt?
Odpowiedz
#2
Jesteś pewien, że obiekt leciał zygzakiem? Bo pomijając ten zygzak, to opis doskonale zgadza się z opisem flary Iridium.
Sprawdziłem na http://www.heavens-above.com i zgadza się również azymut oraz oraz godzina. Jedyne co się nie zgadza, to wysokość nad horyzontem, która różni się o kilkanaście stopni - może źle ją oszacowałeś? Co do jasności, to trzeba zauważyć, że zdarza się (zwłaszcza w przypadku rozbłysków najjaśniejszych), że jasność rzeczywista różni się o kilka mag od tej podanej na stronie.
Ten drugi obiekt to w sumie też mogła być flara, tylko bardziej odległa i nie zawarta w zestawieniu.

Co do zygzakowatego ruchu, to zauważyłem, że gdy obserwuje się bardzo jasny punktowy obiekt, który się nie porusza lub porusza się powoli i znajduje się niezbyt wysoko nad horyzontem, można odnieść wrażenie, że porusza się właśnie zygzakiem.

Pozdrawiam
Piotrek
Krosno,  49°40' N   21°47' E http://piotrguzik.systempartnerski.pl/
Odpowiedz
#3
Niezgadza mi się tylko kierunek lotu - zamiast na północ, leciał na północny wschód...
A co do tego, pomyliłem się z azymutem: nie 250 tylko ok. 260.
Odpowiedz
#4
(04.05.09, 13:58)Rigel link napisał(a):Niezgadza mi się tylko kierunek lotu - zamiast na północ, leciał na północny wschód...
A co do tego, pomyliłem się z azymutem: nie 250 tylko ok. 260.

To juz jest naprawde niewielka roznica, szczegolnie, jesli nie obserwowales z centrum Suwalk, a dla przykladu z podmiejskich regionow. Ponadto, mogles zrobic drobny blad w pomiarze kierunku a orbita samego Iridium mogla sie tez nieco zmienic, a hehe-above tego nie uwzglednilo.

Moim zdaniem, skoro nie widziales flary, jak napisales, a potem widziales cos podobnego, to wlasnie byla ta flara!

Co do obiektow, ktore rozblysly pozniej - sporo smieci na orbicie. Niektore z nich koziolkuja, co oznacza, ze moga wlasnie tak flarowac.
W przypadku drugiego zaobserwowanego obiektu, to nie zauwazyles jego ruchu, bo byl bardzo nisko nad horyzontem i przez krotki czas byl widoczny.

PS. chyba lepiej przeniesc watek do sztucznych satelitow. I poprawic tytul watku...
Odpowiedz
#5
Cytat:Co do obiektow, ktore rozblysly pozniej - sporo smieci na orbicie. Niektore z nich koziolkuja, co oznacza, ze moga wlasnie tak flarowac.

Właśnie, to dlatego na fotografiach pojawiają mi się nowe dziwne gwiazdy?
Odpowiedz
#6
(05.05.09, 17:47)Rigel link napisał(a):Właśnie, to dlatego na fotografiach pojawiają mi się nowe dziwne gwiazdy?

??

Czy możesz jakąś fotografię udostępnić?
Odpowiedz
#7
To jest na przykład ta fotografia:

[Obrazek: kopia8i9.jpg]

Zaznaczyłem które to obiekty w ramce - to te dziwne gwiazdy. Gwiazdozbiór - Wolarz. Blisko Arktur.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości